Gå till innehåll

Ingen koll på hur nitratet ska ligga!


Adez.nilsson

Rekommenderade inlägg

Hej har införskaffat mig ett red max 130L kar. Har köpt Reef lab tester men vet inte hur värderna ska ligga har gjort ett test på Nitratet och de hamnade mellan 5.0 till 10 vad är bra och vad ska de ligga på?

Har även fler tester som skulle vara bra om någon visste hur de skulle ligga som är Calcium och NO3

Någon annan som har testat Reef lab är de här bra?

/andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har införskaffat mig ett red max 130L kar. Har köpt Reef lab tester men vet inte hur värderna ska ligga har gjort ett test på Nitratet och de hamnade mellan 5.0 till 10 vad är bra och vad ska de ligga på?

Har även fler tester som skulle vara bra om någon visste hur de skulle ligga som är Calcium och NO3

Någon annan som har testat Reef lab är de här bra?

/andreas

Nitrat ska var så låg som möjligt.

Calcium ska vara ca. 400-450 ppm.

Nitrit ska vara 0. (det är ett gift för levande djur).

Magnesium ca 1300 ppm.

Fosfat ska vara så låg som möjligt. (gynnar alger)

Ett tips är att läsa igenom denna.

Lycka till!

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej nu kommer jag igen och har lite fler frågor!

Börjar med hur mäter jag Calciumet? På själva färgskalan står det bara "Start", så är det en rosa ruta, sen efter det står det "End" och en gul ruta. Vad menas med det?

Jag följer testet som man ska göra förutom sista steget där jag inte fattar hur man ska göra. För det står inte hur många droppar man ska ha i ifrån den sista burken. Ska man bara droppa i tills de blir gult? Förvirrad haha.

Sen i det här kitet så fick man med massa små flaskor med massa tillskott(?)

Kan rabbla upp alla namn på flaskorna så kanske det finns en snäll person som kan berätta för mig vad det är och vad det gör =)

1. Marine Trace (Trace element replenisher for all marine aquariums)

2. Strontium (iron balanced storontium for growth of corals& invertebrates)

3. Molybdenum (Essential element for the entire reef ecosystem)

4. Lodine.( lodine replenisher essential for soft corals & invertebrates)

5 Calcium. (iron balanced calcium for sustained coral growth)

6.Green (Nutrinent complex to stimulete grown of desirable macro algae)

7. Eco. (glömde den flaskan hos min tjej men hoppas ni vet vad det är endå)

Det står ju på flaskorna vad det är, men som nybörjare så kan jag säga att man inte fattar ett skit!

Hur mycket får man dosera? Står på flaskorna 5 ml som droppe sen 60 gal 240 lt, vad betyder det?

Tacksam för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vad för tester du har men på mitt så räknar man dropparna tills det slår över till en färg antalet droppar gånger 20 så han man resultatet när det gäller att mäta calciumet,jag använder inte några alls tillsatser till mitt kar förutom ett och det är till Korallerna och där ska man tillsätta 5ml till 100l vatten var vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du blandar i ordning allt enligt lappen, sen så tar du den lilla sprutan och droppar i den "anvisade vätskan" samtidigt som du skakar om vattnet i provröret så det blandas, (räkna antal ml från att vätskans färg är den samma som "start" tills den byter färg till "stopp" så många vätska du droppat i kollar du sen i tabellen vad det motsvara i kalcium, (står i den lilla handboken som hänger med alla tester) GL

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. spårämnen för korallerna, behövs troligt vis inte om du byter vatten med jämna mellanrum.

2. Strontium, är ett ämne som är bra främst för stenkoraller. Vänta med detta tills du kommit igång ordentligt, då kan du kanske testa att dosera i fall dina stenkoraller ser hängiga ut.

3. Molybden, vet att det är braför sötvattensväxtakvarium tror nog inte det behövs så länge du byter vatten med jämna mellanrum.

4. Jod, bra för mjukkoraller mm, om dina mjukisar börjar se hängiga ut kan du söka på jod här i forumet och se om du tror det kan hjälpa med dosering.

5. Kalcium, sikta på att ligga lite över 400 (du ska dosera magnesium vid sidan av detta), kalcium och magnesium är nödvändiga för stenkoraller, kalkalger, snäckor osv.

6. Verkar vara näring åt macroalger (tång), så länge du inte ska satsa på ett växtakvarium så låter det dumt att dosera, det blir nog algblomning då.

7. Eco, vet inte vad det är, men det behövs nog inte i alla fall inte nu i början.

8. (min egen) kh, karbonathårdhet du vill ligga på 8-9 för att hålla ph stabilt kring 8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...