Gå till innehåll

Clowner som lekt och lagt ägg, - kan man bättra oddsen för fiskar?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Fick en trevlig överraskning igår, mina clowner betedde sig konstigt, och jag upptäckte till min förvåning att de höll på att vifta fenorna mot ett gäng ägg som ligger bredvid deras euphyllia.

Jag filmade det med mobilkameran, och lägger kanske senare upp det.

Jag blev i alla fall väldigt glad. Då kanske man gör något rätt för sina kära invånare.

Men Jag undrar, finns det något man ska göra .. eller kan göra? för att bättra oddsen för framgångsrik överlevnad av fiskarna.. ?

Jag har sökt lite på forumet, men hittar inget som svarar min fråga..

Ska jag vänta tills ynglena kläckts, fånga upp dem och försätta dem i någon form av nätbox? eller hur gör man här?`

Tacksam för svar.

Mvh Peter (glad och stolt akvarist.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

berätta gärna hur det går :) har jälv två clarkii clowner som nu börjar komma till rätta (den ena var ltie sen med uppväxten då den andra växte ifrån, men nu har de hittat varann och bor i en carpet anemon) vet inte riktigt vad som är ett lek-beteende men de snurrar runt varann och den ena skakar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. Tack Ted och nike.

Läste lite på länken du skickade ted. Det är ju inte helt rätt fram att föda upp clowner.. hålla på och odla plankton och sen rotifiers.. (är det hjul-djur vi kallar dem på svenska?)

Så jag ställer nog in mig mer och mer på att missklyckas.. det är för jobbigt. jag försöker undvika allting som kräver daglig skötsel..

Ska förbi en handlare idag. får se om han har detta hemma. kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, jag har valt ditt race.. Har ett clownpar som leker mer eller mindre konstant. Kanske skall bjuda hem någon som kör "nattvakten" och samlar upp alla yngel när de kläkts :)

vad har du fått tag på rotifier kultur? mikromarine?

Hm. jag tror det skiter sig för att jag inte hittar kultur..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...