Gå till innehåll

Start utav en Kub! 275 liter! helt nybörjare på salt


Thomastheman

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla! Blir mitt första inlägg på denna underbara hemsida/forum!

Efter några år med inga akvarium alls har jag om min far bestämt oss för ett saltvattens projekt tillsammans! :) (lite är det för att min fars bror är sötvattens odlare nere i kungsbacka och säger att det är alldeles för svårt, och att min far är nybliven glad pensionär!) Nu har vi tänkt att överbevisa honom. Jag har lite saker sedan tidigare. Listar dem nedan:

* Akvarium avsätt för saltvatten kub 65 x 65 x 65 (275 liter)

* 2 st cirkulations pumpar maxijet liter/h

* 1 st Aqua medic midiflotor skummare (max 400 liter)

* 1 st Doppvärmare Jäger för 300 liter

* 1 st Aquael OxyBoost APR 300

* 1 st Eheims pump 600 l/h

* Salt

* korall grus

* salthalts mätare

Planerade inköp redan nu:

*osmos anläggning

Jag sitter och grämer mig till vansinne angående det här med sump eller inte sump. Jag har även en en fluval 305 ytterfilter helt nytt som ligger oanvänt . Går det att använda det och ha levande sten i den? eller kan man göra någonting? Är det någon som kan ge några råd på en lämpligt stor sump till det akvariet? Kom gärna med tips på antingen produkter och saker som kan vara nödvändiga. Budgeten är egentligen helt fri men man ska inte dra iväg allt för långt. bra nybörjare grejer för ett bra pris.

Tacksam för svar! mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen!

Jag har kört utan sump i två år och det är absolut inget jag vill göra igen. Tekniken i karet osv gjorde att karet aldrig kändes riktigt bra, ens när det var "nystädat". Hörnet där skummare m.m befann sig blev "skräphörnan" och motivationen att fixa andra småproblem blev låg.

Nuförtiden har jag en sump ståendes bredvid karet och använder en ytavrinningsbox, inte den snyggaste lösningen men ett rejält lyft för karet, och inte minst motivationen.

Så mitt råd är att ni skaffar en sump, så stor som ni får plats med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur blir det med sumpen? Kan det inte bli en viss ojämnhet om man inte har tillräckligt med drag i pumpen som ska föra vattnet vidare upp till akvariet? Sedan ska man sätta en kran så att man kan reglera hur mycket den kan pumpa upp om det är åt andra hållet?

Känner att jag nästan har 2 alternativ.

1. Antingen kör jag pumpar åt båda hållen. exakt likadana. En som pumpar ner vattnet ifrån karet till sumpen. Har redan en EHEIM suface suction extractor (alltså en sug som suger både under och ifrån vattenytan) . detta leder ju till att jag slipper borra hål i burken etc.

2. Borrar hål och gör en avrinning i burken. och har ett flöde ner till sumpen. sedan använder enheim pumpen som jag redan har för tillförseln tillbaka till karet? Vad är bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon av er som kan ta lite detaljerade bilder på era sumpar så man kan få ett riktigt bra perpektiv. gärna nära bilder på dom olika detaljerna? (sektionerna) Tänkte dra förbi glasmästaren så fort som möjligt. Om jag inte köper ett litet kar hos Djurmagasinet och köper glas hos glasmästaren!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul, för du har exakt samma mått som jag har :)

dock har vi inte samma teknik.

kör själv deltec mc 500 som skummare, aqua bee som returpump och deltec uvc.

varför doppvärmare? vad har du tänkt ha för belysning, om du tänkt mh behövs ingen doppvärmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ja, skicka gärna bilder på din sump med! Min sump blir nog förmodligen på 75 liter. Har dock inte bestämt mig vilken skummare det blir. I samspråk med Laggeman kom vi fram till att den skummaren jag har idag är för klen. så en ny måste införskaffas. några som har några tips till kuben? Så fort byggandet utav bänken och allt börjar ta fart kommer det också att komma bilder fortlöpandes!

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jesper!

Tack för ditt svar. Jag förstår själva upplägget och så! Det som spökar för mig är dimensioner samt och att allting blir "väl balanserat" i sumpen. Sedan av vad jag har förstått och sätt är det vissa som kör med "öppna" sumpar. alltså bara ett kar?

Mvh

Vill du inte få upp en massa luftbubblor från sumpen till huvudkaret så behöver du ha en bubbelfälla i sumpen.

Har för mig att det förklaras i artiklarna. Jag kör själv med bara 2 fack i sumpen, dvs 2 fack och så bubbelfälla som avgränsning. Första facket för nerloppet och andra för returen. Måtten på facken beror ju mycket på din egen utrustning som ska få plats.

Man ska helst inte ha för litet returfack eftersom det är här som vattennivån minskar vid avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...