Gå till innehåll

brunns vatten


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

hallåja..

som ni kanske läst i någon tråd så letar jag efter något trevligt hus, och då så tittar man ju lite om huset passar bra med sin hobby med..

Nu så ska jag iväg och titta påen gammal kåk ute på landet och där finns inget komenalt vatten utan där finns bara en brunn!

hur fugerar det med en saltvattens burken hur gör ni som endast har egen brunn?

alltid bra att veta så man har det i baktangke...

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

osmosis...

Värdena på vattnet från egen brun varrierar med årstider, var man bor, och okända faktorer i form av stjärnteckan man är född i, vindriktning dagen man föddes, och en massa annat. en RO enhet jämnar dock ut alla variationerna till samma slutresultat. Och är man orolig för vattenförbrukningen går det utmärkt att låta slaskvattnet gå i retur till brunnen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallåja..

som ni kanske läst i någon tråd så letar jag efter något trevligt hus, och då så tittar man ju lite om huset passar bra med sin hobby med..

Nu så ska jag iväg och titta påen gammal kåk ute på landet och där finns inget komenalt vatten utan där finns bara en brunn!

hur fugerar det med en saltvattens burken hur gör ni som endast har egen brunn?

alltid bra att veta så man har det i baktangke...

/Marcus

Tjenare Marcus!

Jag hade tagit med en vattenflaska för ett litet vattentest!!

Var e det du kollar hus? För jag har en bekant som bodde utanför Eslöv i Kastberga.

(är ju Eslövsgrabb själv. Dock inget att skryta med.) Men han hade egen brunn och körde ett 540 salt utan att rena genom RO!

Han hade inga problem med sina värden. Men det skiljer ju från håla till håla!

MVH

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanon då vet man lite mer.. man vill ju inte köpa en kåk där jag inte kan ha min hobby i.

men det värkar ju inte helt omyligt då ju om man skaffar sej ett ro-filter och ett osmos filter.

Mikael huset ligger precise utanför Marieholm där finns nästan bara åkrar runt så första tangke som slog mej var all besprutning som bönderna holler på med men de kanske inte kommer ner till dricksvattnet?

ska ävent ta en flaska med mej så jag kan ta lite vattenvärden

tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har också brunn.

När vi flyttade hit i somras så körde jag utan osmos. Redan vid första vattenbytet med vattnet här så såg man att korallerna inte tyckte om brunnsvattnet. Då köpte jag mig en osmos och nu mår allt prima och växer.

Så jag skulle vilja påstå att det är nödvändigt.

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte så att enkelt att kommunalt vatten är utan problem, här har de höjt hårdheten så vattnet fungerar inte alls som det gjorde förr till sötvattenskar, jag funderar på att få köra osmos till sötvatten också. På andra håll så har de i kloramin som ställer till elände och är svårt att bli av med.

Med egen brun kan du få varierande kvalitet och mer udda värden men du slipper i alla fall bekymra dig för att nån fått för sig att plötsligt häva i diverse kemikalier med för akvarium osäker verkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...