Gå till innehåll

720 reef


smen

Rekommenderade inlägg

sitter och ser att jag inte lagt upp något om mitt kar. så det kan ju vara dax för min del att göra det när man nu har vart medlem sedan 2007. jag har ett kar som är 720 liter med extern sump. i sumpen har det blitt lite större än vad jag räknade med men idag så känner jag att det inte skulle vara dumt med ett större. dels för olika filtreringar, evakuering av fisk, korall mm i sumpen finns det bla sandfiltrering, makroalger, 20 kg ls, teknik mm. belysning som jag använder mig utav är 3 st 250 watt Mh och 8 st T5 rör 39watt st. över sump har jag 2 st T5 24watt. från grunden utav mitt kar har jag 5cm levande sand samt 120-140 kg ls.

anemon tok som jag är så har man ju samlat på sej anemoner i dess olika utföranden och mera kommer det söker att bli med tidens gång. diverse mjuk koraller sps och lps har blivet en del av karet. djur innehållet är varierande från fisk till sniglar. det kommer oxå bli ett ytterligare kar av kubmodell som jag kommer dela upp mina invånare ifrån det större. tanken är att ha mina lite elakare djur i. bland annat Drakfisken som jag har mm.

lite kort o gott om vad jag har i nuvarande tank.

fiskar

1st Aspidontus taeniatus putsfisk

1st Ecsenius bicolor

6st Amphiprion percula

1st Premnas epigrammata

1st Amphiprion frenatus

1st Centropyge bispinosa

1st Siganus unimaculatus

2st Paracanthurus hepatus

3st Zebrasoma flavescens

2st Pseudochromis fridmani

2st Pseudanthias heemstrai

1st Oxycirrhites typus

1st Semicircle angelfish

1st Halichoeres chloropterus

1st Pterois radiata

1st Cryptocentrus cinctus

3st Heniochus acuminatus

eremiter.

8-10st Calcinus elegans

4-7st Calcinus tibicen

1st Ciliopagurus strigatus

1st Dardanus pedunculatus

sjöstjärnor

5-8st Archaster angulatus

1st Fromia milleporella

1st Ophiarthrum elegans

?? st Ophiocoma pumila

städpatrull av okänt antal av turbosniglar men minimum ett 20 tal samt alla mini turbosar. 10 tal bumblebee och ett okänt antal nasarius.

2-4 eldräkor

rösmask

1st Protula bispiralis

Spirobranchus giganteus

3 st Sabellastarte sp. 03

anemoner

1st viridis

1st Cereus pedunculatus

1st Condylactis gigantea

1st Cribrinopsis crassa

1st Cryptodendrum adhaesivum (liftare) med sten

2st Entacmaea quadricolor

1st Heteractis aurora

1st Cerianthus filiformis

olika modeller av knappar och skivanemoner i stora kolonier. (bör delas upp snart)

koraller åter kommer jag med snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

;) bilder kommer men det får bli vid ett senare skede med all rördragning mm pga jag håller på att bygga om i hallen så att man kan ha karet där istället. har nu precis i skrivande stund borrat 2 hål i väggen in till badrummet för ventilation till karet samt snittat av kallvattens ledningen och lagt på en extra slinga på den som åker i sumpen för kylning. nya rampen står på plats men funderar att skära till en ny sump när man ändåså håller på. ;) bilder kommer jag lovar. ;) försökte att lägga upp lite bilder men denna sida gillar inte storleken på mina bilder ;) hmmm är väll van att kunna slänga upp i vilket format man vill på de moderna sidan "nylleboken" ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har hänt i helgen. jupp nu har man fått upp bjälkarna i taket i hallen så man kan hänga upp alla ljuskäglor till karet. väggarna blev om äntligen tapetserade taket blev svartmålat samt nya lister runt alla dörrposter samt tak och golv. nya rampen till karet är nu byggt. reglar av 4" x 4". blir bra med höjden på de nya.botten av karet kommer vara 115cm upp ifrån golvet. nu ska man väll kunna titta in i det utan att kröka på sej ;) paxfläktarna är kopplade och provade. nu är det inte långt kvar tills man kan flytta på burken. ;) men denna gång kommer vi använda stålhätta så det inte blir en stortå amputation som förra gången vi flyttade på karet. nu blir det att beställa nytt glas så man måttanpassar sumpen som jag vill ha det. ;) ha de gött me er alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

söndagen blev givande. fick besök utav markusi. tror han vart lite småsugen på saltvatten nu när han vart här en sväng. han är ju som sagt halv vägs i rätt spår med sin muräna. ;) planeringarna för vidare bygge av projektet är på full framgång enda som sätter käppar i hjulet är att elektrikern inte kan hjälpa mej med all el förens ett par veckor. glas är beställt och ligger nu för att cilikoneras som nya sumpen. kommer att ha dels för skummare olika reaktorer ett refugium samt ett extra fack för nytt vatten. har nu kört med balling light metoden i ca 14 dagar och ser nu att det händer en hel del i karet. kalkalgerna frodas som stoppljusen diverse mjuk koraller breder ut sej mer och mer samt så tycker jag att det har blitt en klar skillnad i färgerna oxå. min lilla drake har till och från vart riktigt skygg i karet men vipps så har hon nu börgat att vänja sej med all vimmel av cromis. hon är framme mycket mera nu som sagt och äter när det är mat dax ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja du samuel jag har mina tider och sova är ju lite överskattat ;) det är faktiskt jag som fotar och det är ju en "värstingkamera" jag har, nokia N73. jo jag trivs med mina invånare. draken börjar att bli mer och mer tillgiven, jo rörmasken är riktigt fin när den kommer fram i full blom. var väll för ett par veckor sedan så vart de full "spawning" i karet från den. blev bra dimmigt, får hoppas att det tar sej så man kanske kan få mera. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för min del så står det mer eller mindre stilla men nu är i alla fall el dragningen klar samt förberedning av sump och flytt av karet. flytten kommer att ske i slutet av vecka som det nu ser ut. ska bli skönt att det väl blir av än att man skjuter upp det stup i ett.

fick ett par kort på en glupsk drake som miste hela sitt byte ;) här om dagen som jag tänkte ni kan få se. gobien lever och mår bra än idag och draken backar för den nu. ser lite komiskt ut.

lägger oxå upp ett par för och efter kort på blivande placering av karet.

önskar er en trevlig fortsatt söndagskväll

post-3554-14468919558936_thumb.jpg

post-3554-14468919559161_thumb.jpg

post-3554-1446891955935_thumb.jpg

post-3554-14468919559541_thumb.jpg

post-3554-14468919559733_thumb.jpg

post-3554-14468919559915_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...