Dalmasen Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Jag reser en del i jobbet och ligger ofta över en natt på annan ort. Min stora skräck är att skummaren skall skumma över medan jag är borta. Det skulle säkert inte bli någon katastrof om den gjorde det då skummaren står i sumpen, men det har ändå en tendens att stänka och skvätta en hel del.Frågan är vad som är det bästa alternativet om man vill undvika denna risk, är det att helt stänga av skummaren under 1,5 dygn eller är det att helt enkelt dra ner nivån på skumpelaren så att den ligger en bra bit under kanten till koppen för att på så sätt skapa en säkerhetsmarginal? Några avfallsämnen lär ju inte skummas ur oavsett vilket alternativ man än väljer, men frågan är om det ändå är värt att skumma p.g.a. syretillförsel i vattnet etc.? Citera
Slanten Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 För att fortfarande få syresättning hade jag nog bara dragit ner kapaciteten lite. Skummaren luftar även bort ammoniak, så trots att det inte hamnar gegga i koppen försvinner en del näringsämnen ändå. Citera
Jaken Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Sätt en nivåbrytare i skummarkoppen om du är orolig. Då kan du bryta elen till skummaren när koppen är full. Citera
Dalmasen Postat 9 mars 2010 Författare Postat 9 mars 2010 Bra förslag Jaken, tack! Ska kolla på det. Någon som har tips på en nivåbrytare som skulle gå att använda för detta syfte?Tills vidare drar jag bara ner nivån då med tanke på syresättningen. Tack för snabba svar! Citera
Ted-m Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Jag borrade hål i min MCE600 skummarkopp.Jag skummar lite blött och då det inte är så mycket utrymme så jag tycker det är kul att tömma koppen 2-3 gånger veckan borra jag ett litet hål och låter skiten rinna via en luftslang ner i en 1,5 lit flaska som jag tömmer lite då och då.Kanske inte går att modda din på det sättet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.