Gå till innehåll

Kapacitet


Rekommenderade inlägg

Om man har en returpump på 1000L/h och vill att allt vatten som passerar i sumpen ska gå genom skummaren hur stor effekt på skummaren ska man ha då? 1000L/h? eller är det någon annan parameter som spelar in? Har hört att man snackar luft/h mm.

mvh Christian

Ändrat av Salta katten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ingen större roll om skummaren skummar allt som passerar genom sumpen eller inte, men tänk på att allt vatten i karet ska passera minst tio gånger per timme genom sumpen. Så om vi säger att du har ett kar på ett hundra liter så ska du ha en returpump på ett tusen liter per timme. Vad gällande skummaren så vet jag inte om ett tusen liter per timme i en skummare drar genom lika mycket vatten som vad returpump gör på ett tusen liter per timme.

mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um... Varifrån får du siffran att allt vatten ska passera sumpen 10x /h ?

Om du har en returpump på 1000L/h och 1.5-1.8 i lyft, så har du gissningsvis 500'ish L/h i pumpad volym. Om du väljer att köra en skummare som matas direkt på returen bör du ha en skummare som klarar så pass, och lite till. Om du har en skummare med pumpmatning, spelar det ingen roll hur mycket för stor skummare du har, det är bara att släppa vattnet i skummarkammaren och se nöjd ut...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är inte generellt så att vattnet ska passera tio gånger per timme? Vad jag har läst mig till skulle det vara så, men möjligt att jag har fel.

Hur släpper man vatten i en pumpmatad skummare? Den suger väl in efter hur mycket pumpen är på? Om man har en skummare på 500 L/h så kan orimligen den dra igenom allt som passerar sumpen om man har en returpump på 1000 L/h.

Eller är jag ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationen i sjävla baljan ska vanligtvis vara 10x eller mer av vattenvolymen, men bara en bråkdel av det passerar faktiskt genom returpumpen.

Man brukar välja skummare efter faktorer så som hur hög belastning man förväntar baljan att ha, total vattenvolym, överskummning eller inte, biofilter eller inte, osv. Sen sneglar man på vad skummaren processar, och anpassar returpumpens faktiska kapacitet efter det.

Som jag indikerade tidigare, om du har en returpump på ca 1000L/h, kommer du ha mellan 400-700L/h i faktiskt flöde, beroende på vad du valt för pump. 1000L/h pumpar den bara om du mäter direkt på pumpen, utan slangar och rör... Så en skummare som processar 500L/h hade inte varit en helt felaktig dimmensionering. Med en bra pump hade lite inte blivit skummat, och med en sämre hade lite blivit skummat mer än en gång...

En pumpmatad skummare är typiskt en där pumpen står utanför skummaren, och suger vattnet där. Den petar i luften i vattnet, pumpen slår sönder det till microbubblor, och stoppar in det i reaktorkammaren på skummaren. Och därefter rinner "rent" vatten ut, medans skiten stannar (förhoppningsvis) skummaren. Det går självklart att mata recirkulerande skummare med pump, och då är det matarpumpen som avgör kapaciteten, inte den som står för bubblorna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10x vatten volymen i timmen ;) skulle jag så lika så många andra gå ner till den mängden så skulle det nästan stå stilla i karet ;) bara en liten flik in aldså. men jag tror ju mer flöde i burken samt i retur så är det större rening genom filter samt skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...