Gå till innehåll

Cuttlefish


milk

Rekommenderade inlägg

Var förbi bromma zoo idag och såg att de fått in en hel del intressanta djur. batfish, mantis, olika puffers och andra lite mer ovanliga fiskar. men de hade även fått in cuttlefishes, elelr tioarmade bläckfiskar som de också heter. dock är de nästintill nykläckta men bestämde mig för att satsa på en. ska ge den artemia och kanske black molly bebisar tills den tar större foder. vet att de är svåra att föda upp från den storleken men hoppas på det bästa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att du vet vad du har gett dig in på. Bläckfiskar av olika typer är extremt svåra att hålla.

Här har du en länk med artiklar om bläckfiskar. Du bör verkligen läsa de tre översta artiklarna. Förhoppningsvis har du redan gjort det här. Dvs att du har ett tillräckligt stort akvarium med stora öppna ytor och samtidigt många gömställen, att du har en bra skummare, att akvariet är "ceph säkert" osv. Jag är mer påläst om Octopuses än Cuttlefish men jag tänkte om kanske 20 gånger innan jag bestämde mig för att det är för mycket jobb.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har läst på mycket om dem eftesom jag varit intressrad av dem under en längre tid. de är inte alls lika svåra att hålla som de åttarmade bläckfiskarna men problemet nu är väl att få den att överlevea från nykläckt upp till en bra storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har läst på mycket om dem eftesom jag varit intressrad av dem under en längre tid. de är inte alls lika svåra att hålla som de åttarmade bläckfiskarna men problemet nu är väl att få den att överlevea från nykläckt upp till en bra storlek.

Tyvärr så är jag inte så insatt om hur man tar hand om just cuttlefish men min uppfattning är att alla cephalopods behöver egna akvarium. Annars är det bara en tidsfråga innan den eller allt annat i akvariet blir mat.

Om du inte har några större djur som skulle kunna äta upp den, har bra vattenvärden samt ger den rätt föda, vilket kan bli rätt dyrt. Så kan du säkert få se den växa upp, förutsatt att den har klarat resan bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ett gäng på jobbet och förrutom att äta fisk så äter dom ju även varandra. Men det vore grymt om du lyckades, det är ju inte omöjligt. Vad jag har läst och hört så ska man hålla sig borta från anomoner och bläckisar ihop, och säkert en del koraller med. Krabbor har tagit en del på Tjärnös akvarium där de hållts med andra djur, så ta det lugnt med sånna med. Många bläckfiskar är ju sand/sediment bottenlevande och inte riktigt utrustade för ett liv med mycket ström och kantiga stenar.

Lycka till! Posta gärna mer om hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...