Gå till innehåll

Snorkling på Malta


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Över midsommar kommer jag befinna mig på Malta, och som rubriken lyder: Har någon några tips på snorkling därikring?

Har inget dykcertifikat, så det är bara saker som går att beskåda medans man flåsar i ett plaströr som gäller.

Gäller bara att ha tillräckligt långt plaströr säg;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Niclas!

Jag har vart på Malta och dykt en del och det är grymt, snorklade gjorde jag en dag men det fanns några fina ställen, mycket feta gyltor och annat fräckt.

Efter en sväng på google maps så kan jag säga att St. Julians Bay är chyst ställe, bra badplats med relativt klart vatten och lite djup. Quawra Point är däremot det fräckaste stället inom rimligt avstånd man kan hitta. Ligger längst ut på spetsen vid Bugibba. Där finns en cavern (grotta med luftfyllt tak) och en fet mängd med swimthroughs på fem meter ungefär, många coola sjögräsängar och annat. Mitt tips är att du går in hos Oxygene i sliema och frågar gänget där om bra snorklingsställen. Om Sven (tysk läderkille, helt i din stil) är där så kan du hälsa från mig. :)

Gozo och Comino ska ju vara bättre men har aldrig vart där.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att Malta har väldigt bra vrakdykning. Det finns vrak som är grunda också. (tillräckligt för att se från snorkling.)

Jag har lite bilder från vår resa där, om du är intresserad:

http://yodelking.barbanet.com/photos/view_album.php?set_albumName=20060623_Malta

Det brukar samlas mycket fisk i och runt om vrak, så det är inte bara för vrakets skull som det är intressant. :)

Sista dyket HMS Maori är ganska grunt, om jag inte missminner mig.

Vi dök med: http://www.oxygenediving.se/sv/malta

Det är en svensk som driver det, så om du är i närheten av Sliema, kan du höra med dem om de ska till några grunda vrak som man kan följa med som snorklare.

Gozo ska även ha häftiga grotter, men tyvärr kom jag aldrig dit..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej

Jag har både snorklat och dykt vid Malta. Snorklingen blev jag dock inte så imponerad av men dyket var bättre. Skulle gärna ha testat lite vrakdykning där också, blev tyvärr inte av. Btw så tror jag dom har sänkt ett gammalt militär fartyg där endast för snorkling och dykning.

Men vattnet vid Blue Lagoon är otroligt blått och vackert, skulle tippa på en sikt mellan 15-20 m. Så Gozo och Blue Lagoon rekomenderas!

Ha en trevlig resa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...