Gå till innehåll

Första kemitestet - lätt panik!


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Hej igen,

Nu har ca 25 liter av Dannes vatten åkt i. Efter någon timme tyckte jag att jag så en liten skillnad i karet. Korallen blommade upp och vattnet såg lite klarare ut :-)

Eftersom jag har kvar mina "skit" stickor så tänkte jag att man kan ju använda slut på dom iallafall. Så jag gjorde ett test efter ca 12 timmar och då enligt stickan var nitratet nere i ca 40-50. Man ser allafall att man är på väg åt rätt håll. Ska göra ytterligare ett litet vattenbyte ikväll på ca 8 liter så får jag göra ett till test imorgon och se om nitratet har sjunkigt ytterligare!!.

Det var allt för idag och tack Danne för vattnet jag fick i helgen!!

Mvh

Rille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu e 8 liter urtappat och nytt vatten är itappat för 5 timmar sen. Mätte för skoj skull nitratet igen och nu är den nere i ca 25. Nitritet som förut var på 0,5 är nu helt nollat. PH ligger på 8. När tycker ni det är dags att göra nästa vattenbyte, om en vecka eller? Har nu bytt totalt 46 liter sen förra veckan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna på Lasse.

Blanda till ca 20 liter vatten i hinkar, lägg i någon cirkulation och låt det stå över natten. Sedan dagen därpå kan du byta vatten. Upprepa proceduren med några dagars mellanrum. Gör detta under 4 - 5 dagar och gå sedan över till veckobyten av minst 10 liter vatten.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...