Gå till innehåll

Första kemitestet - lätt panik!


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Ja det är lite "slöseri" på salt, om du byter 10% per dag i en vecka så har du använt salt för att göra ett vattenbyte på 70% men du har egentligen bara bytt ut 53% av det vattnet som fanns i akvariet innan veckan började. Dvs du har använt salt för ett 17% vattenbyte "i onödan" vilket jag får det till att det är ungefär 30 liter i ditt akvarium eller ungefär 1 kg salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okaj... Ja, det har du rätt i! Jag var mer inne på att göra mindre förändringar, men jag köper ditt resonemang!

Lite goda nyheter: köpte ju en sjöstjärna i helgen, som fram tills nu har legat gömd under sanden, men nu gör den sin alla första promenad! YEY!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stopp och belägg

I första inlägget skriver Gabriel dels att han har ett högt nitratvärde och att han använder stickor att mäta med. Stickor är inte användbara att använda för att göra en åtgärdsanalys. Bara det att de visar en totalhårdhet på 12 visar att de är värdelösa. Totalhårdheten (som är ett mått på kalcium och magnesiuminnehållet) är i saltvatten så hög att den inte går att mäta överhuvudtaget.

Att han trots felaktiga mätmetoder kan ha en hög nitrathalt är inte så konstigt eftersom det är användt vatten som gått ett år. Den höga nitrathalten är inte av överhängande fara - åtminstone inte för fisken eller de lägre djur som gradvist vant sig vi nitratvärdet som nu är.

Jag håller med att han skall ta det lugnt med nytt levande nu i början men tillsättande av olika preparat (bakteriepreparat och annat) får inte ner nitrathalten - tvärtom så är nitrat slutprodukten av den process som bakteriekulturerna förstärker. Det jag skulle ha gjort (eller gett råd om i fall jag sett tråden tidigare) är att ta det lugnt och satsa de pengar som finns på framförallt vattenbyte. Trots att det är ett litet slöseri så skulle jag göra exakt såsom Gabriel föreslår i inlägg 50, dvs 10 procentiga byten varje dag i ca två veckor. Varför - jo förändringarna bör ske gradvist och har man inte vänjt in sina organismer med kraftiga förändringar redan från början så är det bäst att det sker sakta men säkert. Fördelen med vattenbytena är också att då förser man vattnet med alla de spårämnena som troligtvis blivit urlakade under det år som akvariet gått.

Risken nu är att det går åt h-e på grund av ständiga och olika förändringar.

Ett högt nitratvärde dödar inget men det indikerar att du behöver förnya ditt vatten i första hand. Om du nu stoppar alla inköp, matar försiktigt och gör dagliga vattenbyten på ca 10 % under två veckor så behöver du inte mäta nitraten mer (stor risk att det visar fel) eftersom du då garanterat har nere den i låga nivåer efter denna kur. Dessutom har du fått upp övriga värden och spårämnen. Vad du använder för salt är av ganska liten betydelse eftersom de är ganska likvärdiga trots allt

.

Mitt råd är också att du nu i början låter bli alla metoder typ vodka och annat - karet är inte större än 180 liter vilket innebär att du efter den första perioden med dagliga vattenbyten på 20 liter kan gå över till vänja dina organismer till att byta 30 - 50 liter i veckan. Då håller du de flesta värden i schack. Samtidigt så strunta nu i början i de svårare stenkorallerna och kör med skivor, knappar och andra mjukisar.

Senare när du är varm i kläderna kan du försöka dig på mer känsliga koraller och då kommer vattenvärdena spela en större roll och man kan tvingas att köra med vodka eller andra metoder för att framförallt trycka ner fosforvärdena.

Du skall heller inte mata för mycket - ta så mycket mat som du tycker är lite - ge fiskarna hälften så brukar det bli bra. Nu i början - var snål med maten. Är mandarinen invand på pellets så kommer den att klara den mängd sten du har nu så ta det lugnt med det också nu i början.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kloka ord från en klok man, ta till dig det Lasse säger här.

Ja stickor är något som fungerar bäst i sophinken, men vattnet hade väl testats med salifert med?

Inte helt pålitligt det heller kanske (framförallt om det finns lite nitrit med) men bättre än stickor.

Anledningen till att jag rekommenderade bakteriekultur är att ge bakterierna en extra skjuts åt rätt håll. Naturligtvis är det initiala mer nitrat, men det ger även dom "nitratätande" bakterierna en knuff i rätt riktning även om dom behöver mer tid på sig att etableras ordentligt.

Därav blev min rekommendation några men stora vattenbyten.

Jag har svårt att tänka mig att några byten på 25-50% är någon större risk, så länge man ser till att vattnet håller samma temperatur.

För stenkoraller kan det vara fatalt med snabba förändringar, men för detta kar tror jag inte det är någon större fara.

Men generellt håller jag med, snabba förändringar är sällan bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill passa på att förtydliga lite...

Ja, första testet gjordes med sticka, men efter indikation här om att de testerna inte var tillförlitliga (samt att de antagligen löpt ut) köpte jag ett salifert-test. Detta går "bara" upp till ett värde av 100, och jag ligger antagligen över det fortfarande...

Jag har även upptäckt att jag skrivit fel gällande hur länge karet varit igång... Det dryga året som nämndes gällde samtliga fiskar förutom mandarinen (mandarinen har bara varit med några få veckor) , men karet är inte mer än 4 månader gammalt... Antar att detta ytterligare kan förklara varför jag har så höga nivåer av Nitrat... Antagligen är väl karet inte tillräckligt inkört ännu...

Tackar så mycket för alla inlägg, tips och idéer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå - ditt kar är nog inkört - det talar nitratvärdena om. För att få ner dem utan vattenbyten så krävs det ettdera att du har mycket tillväxt, speciellt nitratfilter, djupa sandbottnar eller någon annan speciell metod. Oftast krävs det också en extern kolkälla (varav vodka är en). Att du har så mycket nitrat beror just på att du användt inkört vatten (vilket iofs jag inte anser är helt fel) men skall det tar tid innan du får igång naturliga processer som bryter ner nitrat. Om du nu gör täta vattenbyten så kommer du få ner nitrathalten samtidigt som du får in rätt mängd av spårämnen (vilka kan vara förbrukade). När du sedan fått ner nitrathalten lite grand så kan du skaffa olika mjukkoraller som hjälper till med att ta upp nyproduktionen av nitrat.

Men mata försiktigt nu i början.

'MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, aktivt kol har inget med den man brukar kalla kolkälla att göra. En koilkälla i saltvattenstermer är lätttillgängligt organiskt kol såsom det som ingår i alkohol, socker, ärrikssyra och liknande produkter. det används som byggsten av vissa bakterier och denna typ av bakterier brukar begränsas i akvarium av för lite tillgång på just organiskt kol. Det är inte bakterier typ nitrifierare utan normala nerbrytnings/förruttelsebakterier som med ett fint ord brukar kallas heterotrofa bakterier (googla det ordet).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakteriekulturer finns en del på marknaden, tex SERA Nitrivec är en, den fungerar sådär i saltvatten.

Jag skulle rekommendera en som är anpassad för saltvatten lite bättre tex Korallen Zucht ZEO-Bak eller Fauna Marin Ultra BIO.

Är du säker på att Sera Nitrivec fungerar mot högt Nitrat? För på förpackningen omnämns bara Nitrit (NO2)! Köpte en sån flaska men har inte öppnat den än. Det var det enda preparatet jag hittade av de ovannämnda jag hittade när jag besökte de två butiker jag hann med igår... Kommer väl lämna tillbaka den å se om de kan få in nån av de andra eller begära tillbaka pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du behöver först nu är just Seras nitrivec. Ammoniak är giftigt och tas bort av bakterierna du får från nitrivec. Det är ett potentiellt mycket större problem än nitraten de första veckorna. Det är dessutom en god möjlighet att nitrattestet visar alldeles för mycket på grund av störning från nitrit i vattnet så här i omstarten. Så ett par veckor med nitrivec och sedan börja jobba mot nitratet är mitt recept. Eller köp ammonium och nitrittest och kolla om båda värdena är nere på noll innan du börjar jobba mot nitratvärdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet ska väl ha varit inkört om jag förstått det hela rätt från när jag köpte det...

Gjorde ett Salifert Nitrit-test igår som visade 0,025 - 0,05... Inte noll, men inte långt ifrån... Har köpt anti-nitrat-preparat som kommer läggas i i 2 doser

första dosen idag

imonn vänta

måndag - vattenbyte

tisdag - ny grogg

onsdag-torsdag- vänta

fredag - vattenbyte och därefter nytt test

Kommer göra ganska små vattenbyten till en början för å se hur mycket det påverkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Gjorde ytterligare ett 10%-igt vattenbyte idag och gjorde i samband med det ett (Salifert) Nitrattest. Resultatet blev (uppskattningsvis) omkring 60, och då gjorde jag testet på vattnet innan vattenbytet. Således torde då nivån ligga omkring 55 nu. Skippar mätstickorna tills vidare.

Vad jag kommer göra nu är att avvakta en vecka innan jag gör något mer. Då kommer jag göra ett nytt test för att se om värdet förändrats något. Förhoppningsvis kommer jag se en sänkning av värdet och i så fall vågar jag påstå att de bakterier och annat som finns i karet och filtret klarar av att ta hand om nitratet på egen hand. Annars får jag fortsätta hjälpa till med fler extra vattenbyten och kanske något preparat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke... hur länge bör man vänta innan man introducerar mer liv? Har som jag nämnt tidigare planer på att införskaffa koraller som ska kunna hjälpa till i processen med att hålla nere Nitrat-nivåerna. Känner själv ingen brådska, men mottar gärna förslag på hur jag bör agera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå - ditt kar är nog inkört - det talar nitratvärdena om. För att få ner dem utan vattenbyten så krävs det ettdera att du har mycket tillväxt, speciellt nitratfilter, djupa sandbottnar eller någon annan speciell metod. Oftast krävs det också en extern kolkälla (varav vodka är en). Att du har så mycket nitrat beror just på att du användt inkört vatten (vilket iofs jag inte anser är helt fel) men skall det tar tid innan du får igång naturliga processer som bryter ner nitrat. Om du nu gör täta vattenbyten så kommer du få ner nitrathalten samtidigt som du får in rätt mängd av spårämnen (vilka kan vara förbrukade). När du sedan fått ner nitrathalten lite grand så kan du skaffa olika mjukkoraller som hjälper till med att ta upp nyproduktionen av nitrat.

Men mata försiktigt nu i början.

'MVH Lasse

Hur mycket sand behövs för att få till en "djup sandbotten"??? Jag har omkring 1 cm i snitt i hela akvariet... behöver jag utöka den mycket för att jag ska få till den anaeroba miljö som krävs för att få till nedbrytningen av Nitratet?

Vid vilken nivå kan det vara dags att sätta in läderkoraller t.ex.?

Kan man använda socker (C12H22O11) istället för alkohol (etanol - C2H5OH) som kolkälla? Finns det några tabeller i så fall som man kan använda för att räkna ut hur mycket man ska tillsätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En salig blandning av olika begrepp där artikelnförfattaren inte ens kan skilja nitrifikation från denitrifikation. Artikeln är ett hopkok av riktiga påstående och påhittade saker uppställda så de skal ge intryck av vetenskaplighet. Tyvärr stämmer inte mycket ens för sötvatten och artikeln avlivar inga myter - snarare skapar nya.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej okej, håller mig till Daniel Knop istället då...

Följde inte riktigt mitt tidigare påstående om att vänta en vecka innan jag gör nåt. Gjorde en mätning i förrgår som visade ungefär samma värden som jag haft för en vecka sen, så igår blev det en tredubbling av den levande stenen (nu totalt 25 kg uppskattningsvis) samt en ny skummare (mc500). Algerna som sitter på flera av stenarna ska enligt Danel Knop hjälpa till i denitrifikationsprocessen. Dessutom fick mina fiska många nya gömställen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...