Gå till innehåll

Arcticreef "gröna" projekt


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Dags att börja fundera över ett nytt projekt. Jag har förläst mig på Amanos böcker och filosofi men en sötvattensburk kommer inte på fråga. Men det som jag har tänkt mig en en burk som går helt i grönt med möjligen några röda inslag. I Amanos burkar är ofta Riccia Fluitans grunden. Jag har får tag på en Briareum som har en hält magiskt intesivt grön färg. Min avsikt är att den skalltäcka hela botten. På botten skall det finnas LS som skall bilda gröna kullar när Briareumen har växt ut. I övrigt tänkte jag ha gröna och röda makroalger. Gröna tridacnas och gärna en intensivt grön Haddoni. Likaså borde några gröna SPSer som växer från kullarna (dvs LSen) kunna funka.

Vad tror ni om detta? Teknikmässigt borde det bli ganska okomplicerat. Med tanke på tridacnas och haddoni borde ett starkt ljus från metallhalogen vara nödvändigt. Vilket Kelvintal föreslår ni att jag använder för att maximera färgen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett intressant projekt!

Jag tror att en 14k K BLV tex kan fixa ljuset som du vill ha om du säker mest neutralt ljus. En 12k K Reeflux är mer blå och ännu blåare är en 20k K BLV tex. Men med de förutsättningar du ger dig själv så hade jag kört på så neutralt ljus som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...