Tobbe Postat 11 februari 2017 Författare Dela Postat 11 februari 2017 2 minuter sedan, BatmanGefle sa: Go for it! Angående fosfatfilter så har jag mitt media (kör med Rowaphos för det mesta) i en nylonstrumpa som hänger vid utblåset från skummaren (dvs i högt flöde). Mina Tritontester ligger på ca 0.01-0.02 så nog funkar det i strumpa med.... Det var ju en bra idé, ska hänga den i det flödet, Tackar:) 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 17 februari 2017 Författare Dela Postat 17 februari 2017 Idag flyttade en Diadema sjöbborre in, kunde inte hålla mig:) den fick sällskap av ytterligare 15 eremiter. Har en blomning av kiselalger just nu men jag antar att det är en del av processen. Ska bli intressant att se vilken alg som står på tur att ta över, man hoppas ju på kalkalger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 18 februari 2017 Författare Dela Postat 18 februari 2017 Har fått en ny invånare idag som dök upp från ingenstans, någon som kan identifiera vad det är för ngt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 25 maj 2017 Författare Dela Postat 25 maj 2017 Krisläge! förstår inte riktigt vad som pågår i karet just nu, senaste dagarna har ett flertal fiskar dött. Jag trodde att de fått ngn sjukdom men igår när jag kom hem så stank det ruttet ägg från akvarierummet. Öppnar dörren och ser hur skummare har gått bananas och fyllt hela sumpen till bredden med skum. Ser hur ett antal fiskar står och kippar efter andan och tänker då att det måste vara ngn form av syrebrist. Slänger in ett par syrestenar och drar på alla streamers på Max upp mot ytan. Har förlorat alla fiskar utom en kirurg som ser piggare ut nu samt en del mindre fiskar som klarat sig. Idag ser det bättre ut men jag har nog tömt skummare 5 ggr på ett dygn. Jag har inte märkt ngt speciellt i karet men har heller inte haft så mkt tid att titta noggrannare på det den sista tiden. ngn som har en teori vad som hänt? Isåfall är jag tacksam för den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 25 maj 2017 Dela Postat 25 maj 2017 Ruttna äggstank = svavelväte. Du har fått svavelväte nånstans. Doserar du organiskt kol? MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 25 maj 2017 Författare Dela Postat 25 maj 2017 Hej Lasse nej jag har inte doserat någon kolkälla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 21 oktober 2017 Författare Dela Postat 21 oktober 2017 Hejsan Längesen jag uppdaterade här, karet tuffar på men några större inköp av koraller har det inte blivit. Råkade släppa i en icke revsäkervfisk som plockat de flesta polyperna snart på mina sps, tyvärr. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.