Gå till innehåll

normalt under "cykelprocessen" (inkörningen)????


seb1989

Rekommenderade inlägg

hej! mitt kar har nu vart igång i 11 dagar och det har börjat bli mycket bruna (antagligen kisel alger) på både stenar och botten..

det jag undrar är om detta ser normalt ut för att ha gått 11 dagar? det har även börjat växa grönt "gräs" lite överallt..

det är ett nano på 40 L som jag har 3 kg levande sten och 2 kg död "levande" sten i. värdena ser annars bra ut... men vet inte vad ni tror det i så fall kan vara för problem om det inte ser ut som det ska...

tack på förhand......

post-5106-14468919535478_thumb.jpg

post-5106-14468919535686_thumb.jpg

post-5106-14468919535868_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var samma sak för min del med trådalger. hur mycket har du ljuset tänt om du ens har det? när värdena är stabila sen kan du börja med fosfat remover elelr köpa en sjöhare som betar bort algerna, annars kan det ta sin tid innan de försvinner på naturlig väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.. så det verkar i alla fall inte gått åt skogen..? jag har ljuset tänt ca 3 timmar då jag läste i red sea max guiden att man skulle börja med lite ljus och sen öka redan i inkörningen. men då jag läste sen på efterhand att man kanske inte ska ha ljuset på alls då? tycker ni då i så fall jag ska köra helt utan ljus?

och jag har inga betare vilket jag gärna skulle vilja ha och troligen behöva? men bor i trollhättan då det inte är så lätt tillgängligt med något till saltvattensakvarium överhuvudtaget.. men håller utkik om det är någon här omkring som har några "betare" som man kan få köpa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inget som betar av algerna så släck lyset helt.

Det kommer annars leda till mycket alger.

Vänta helst i några veckor till, med karet släckt.

Börja belys försiktigt med en timme om dagen i någon vecka eller två.Öka sedan på med någon timme i veckan.

När du börjar se lite alger så skaffa ett gäng snäckor, 1st/10liter vatten brukar rekommenderas. Du kan skaffa innan med, men man vill helst vara säker på att dom har att äta när dom kommer i karet.

Eller skaffa ett gäng snäckor pronto.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser helt OK ut, en naturlig del av uppstarten! Dom alger du har nu kommer inom någon vecka att konkurreras ut av andra alger (långa bruna trådar)och sedan försvinner det helt.

JAG tycker det här är den roligaste och mest intressanta delen av hobbyn, nu slåss livsformerna om näring och vissa konkurreras ut av andra medan andra blir föda. Låter du det bara vara så kommer akvariet fixa det där själv och du får en bra balans, men ett par turbosniglar är absolut ingen nackdel.

Skynda långsamt är ju alltid det som jag förespråkar när det gäller saltvatten.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah! kanon Sune! :) absolut skitroligt skulle jag beskriva det.. händer så jäkla mycket på så kort tid och man ser skillnad från dag till dag.. otroligt mycket roligare än vad jag hade tänkt mig då jag fick sug efter att skaffa ett saltkar.. :) har redan sett tecken på dessa långa bruna trådar, så är säkert påväg.:)

men vad tror du om ljuset,? är det "big NO" på att ha det tänt ett tag under denna perioden.?

får gå på jakt efter ett par turbosniglar i alla fall...

men tack för svaren så länge:) återkommer säkert med fler "jobbiga" frågor och bilder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lika många sätt att starta ett akvarium som det finns medlemmar här... Men JAG tycker så här, det är ju klart roligare att titta in i en burk som är upplyst men man kanske inte behöver ha på lyset jämt :)

Har du provat att kika i akvariet mitt i natten med ett RÖTT lyse? Det är det coolaste man kan göra!!!!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är så jag känner också.. känns lite trist att ha det släckt flera veckor.. så jag provar på mitt sätt.. hehe. har lyst på natten med troligen lite för stark ficklampa men har i alla fall än så länge hittat två maskar några olika snäckor under natten..:) så jäkla roligt att se... blir troligen säkert roligare nattliv ju längre det går kanske? ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du skaffar betare - glöm inte eremiterna. De är enligt min erfarenhet utomordentliga vid en uppstart - försök att få tag på flera olika sorter. Gärna den typen som brukar kallas blåögda - de rör ofta runt i sanden och gillar kiselager. Jag hade utan tvekan satsat på ca 10 snäckor och 5 eremiter i ett 40 liters. När jag startade mitt 450 liters för 6 månader sedan så åkte det i 100 + snäckor och 50+ eremiter samt 10 sjöborrar. De flesta av dessa lever än. Jag har inte fått några alger efter ett litet utbrott av de obligatoriska kiselagerna även om jag inte riktigt startar som de flesta :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo.. jag har läst en del av dina inlägg om uppstart av mollyhotell var det nog.

mycket intressant och lärorik läsning.. där jag då förstått lite vad dina uppstarts tekniker gått ut på.. och jag ska absolut lyda ditt råd med snäckor och eremiter..:)

tack för hjälpen så länge! :)

/seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...