Gå till innehåll

Mitt fraggkar


Eric lilja

Rekommenderade inlägg

hej tänkte bara lägga upp en liten tråd om mitt fraggkar,

Blev trött på att ha en massa fraggar ligande på botten så satte igång ett 60L akvarium som ska fungera som fraggkar..

belysning är 5xt8 18w rör får se hur långt det räcker.

ska kompletera detta bygge med tiden.

lite bilder när det är helt nystartat.

hoppas att det kan ge lite tankar. är väldigt simpelt men jag tror det kommer funka..

post-5009-14468919543986_thumb.jpg

post-5009-1446891954419_thumb.jpg

post-5009-14468919544392_thumb.jpg

post-5009-14468919544584_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har lite filtermassa i den ena pumpen, ska ha i lite levande sten på botten men sedan byter jag vatten ganska ofta. får se om detta funkar är ett test, om det inte funkar får jag hitta en annan lösning, :) bara å prova sig fram man mäker om det växer något,

vad tycker ni att jag ska köra för variation på färgerna i lysrören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad tycker ni att jag ska köra för variation på färgerna i lysrören?

Om det inte spelar någon roll hur det ser ut, vad ger mest tillväxt per insatt ljusenergi? Är det som med växter - fotosyntesen funkar bäst med blått och rött ljus?

I så fall ett antal blå och och något rent rött lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag har hört det så växer koraller bäst med kelvin tal mellan 6500-10 000 och mer blåt ljus ger mer färg, är jag helt ute och vimmsar eller,, ?

nej hur karet ser ut spelar inte så stor roll då det är till för att koraller ska växa till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu läste jag på lite. Jag tycker mig också minnas att dagsljusrör ska ge bäst tillväxt men jag hittar inget experiment eller nån påtaglig erfarenhet som visar det. Istället hittar jag diskussioner om en vetenskaplig artikel som visar att i en test med en korall så är dt blått ljus som gäller. Och rött ljus verkar vara direkt olämpligt. Så blå lysrör som ger bra PUR-värden tror jag på.

Tillägg: Osrams rent blå lysrör färg 67 har en blå topp kring 440 nm som borde ge fina PUR-värden. Billiga rör som är mer eller mindre standardsortiment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt intresant läsning så då ska man sattsa på ett rör med 20 000k då.

Vad är det mer en kelvin värdet som man ska kolla efter, finns det andra värden som är bra att titta på?

Kelvin vad mer finns?

Jag har 14000 och 12000 på mina MH. Det växer så det knakar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med artikeln som jag länkade till var att det inte var det uppskattade Kelvintalet som var avgörande utan snarare mängden rött ljus. Hypotesen som presenteras är helt enkelt att rött ljus är dåligt för koraller. Lampor med mer dagsljuslika K-värden (säg 6500 K t ex) innehåller mer rött ljus och skulle enligt hypotesen av det skälet ge sämre tillväxt. Om de nu har rätt i sin teori så bör man undvika de flesta standardrör som har toppar i det röda spektrumet. Av det skälet förslår jag Osrams blå rör färgkod 67 som helt saknar rött ljus men har en fin blå topp som ger ur fotosyntetisk synvinkel bra ljus. Om dessa helblå rör ska blandas med några andra rör med mer gult och grönt ljus vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tacka för alla klocka svar.. då vet jag mer vad jag ska sattsa på för att få bäst tillväxt..

det finns ju olika värden typ något heter väl lumen. eller något liknande är det någon som kan förklara dessa värden lite mer för mig?

vad det finns förolika:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tacka för alla klocka svar.. då vet jag mer vad jag ska sattsa på för att få bäst tillväxt..

det finns ju olika värden typ något heter väl lumen. eller något liknande är det någon som kan förklara dessa värden lite mer för mig?

vad det finns förolika:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lumen_(enhet)

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgtemperatur

Färgtemperaturen är väl det vi oftast använder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...