Gå till innehåll

Sughöjd/längd på doserpump?


Datate

Rekommenderade inlägg

Sitter å grunnar lite på om man skulle kunna ha osmostanken i ett annat rum än akvariet.

Avståndet mellan osmostanken och akvariet skulle bli ca 6m i längsriktning och 2.40 i höjdriktning (eftersom slangen måste upp i taket och ner på andra sidan rummet).

Tänkte att jag isåfall skulle använda mig av en sugande doserpump (AM SP3000 som jag har hemma).

Frågan är då bara om det skulle gå att suga vattnet såpass långt och framför allt såpass högt (takhöjd 240cm).

Har för mig att jag läst nått om att sådana pumpar egentligen kan suga vattnet mer eller mindre hur högt som helst så länge man har en eller flera backventiler som ser till att vattnet aldrig rinner tillbaka.

Stämmer detta, eller är det nått jag missuppfattat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag förstått det rätt att pumpen och akvariet befinner sig på samma våningsplan och slangen går upp i taket och sedan ner igen? Mottrycket som bildas när slangen går upp i taket upphävs av häverten som bildas i slangen på väg ner igen. Det enda du behöver ha koll på är höjden mellan vattenytan i osmostanken och till utloppet av slangen.

Blir slangen 10 meter lång? Vilken innerdiameter kommer den ha? Vad är höjdskillnaden mellan osmostankens lägsta vattenyta och slangutloppet?

Rent allmänt kan den suga högst 10m i höjdskillnad. Backventilens roll då är endast att se till att det finns vätska i pumpen när den startar pumpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Det stämmer, tunnan med osmosvatten och akvariet kommer då stå på samma våning. Osmostanken inne i ett våtutrymme och akvariet i vardagsrummet som ligger bredvid (dock kommer akvariet stå på motsatt sida så vattnet måste som sagt transporteras i taket över till andra sidan vardagsrummet).

Gissningsvis kommer vattenytan i osmostanken vara ca 50-60cm över golvet och utloppet i sumpen på runt 40-50cm över golvet.

Slangen borde bli ca 10m ja. Innerdiametern vet jag inte riktigt, men troligen 4mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 10 m slang med 4 mm innerdiameter får man ett tryckfall på 0,1 mvp vid flödet 50 ml/min. Så det kommer inte vara några problem alls som jag ser det. Pumpen kan ju suga 10 mvp. Bästa placeringen av pumpen blir så nära sumpen som möjligt, men det visste du säkert redan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...