Gå till innehåll

Räka och ett par gobys i mitt RSM 130


JohanP

Rekommenderade inlägg

Jag har bestämt mig för att köpa en pistolräka och ett par gobys till mitt RSM 130.

Vill gärna ha lite olika tips och synpunkter, främst på valet av gobys eftersom jag absolut vill ha två stycken. Siktar självklart på en hona och en hane så har du erfarenheter kring könsskillnad på de du rekomenderar är jag mycket tacksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta av symbiosgobierna brukar funka bra ihop med pistolräkor. Min personliga favorit är Stonogobiops nematodes. Andra arter från samma släkte samt arterna i släktet Amblyeleotris brukar också fungera bra.

I naturen (jag har haft det stora nöjet att se detta samspel ett par gånger) så uppträder de i kollonier precis i övergången mellan klippor (koraller) och sand/dy.

I akvarium gräver de ordentligt så se till att din levande sten är ordentligt förankrad. Inreder du ett nytt akvarium där du vill ha pistolräkor så är en bra idée att du under sanden placerar något platt som du lägger med distanser mot bottenglaset. Fyll sedan på sand - räkorna kommer att hitta det skyddade taket av sig själva. I mitt RSM så har den pistolräka jag har där grävt gångar i hela botten och har uppgångar lite här och var. Har du tur så placerar de uppgången så du får se den - har du otur så är ingången dold. Iofs brukar det variera. I mitt 450 liter så har jag två par räka/goby men ser dem väldigt sällan. Knäpparna hörs, då och då ser man ett oroväckande stort skal som är ömsat och ibland ser man gobyn sticka fram huvudet.

Skall du ha två gobies så behöver du troligtvis två par räka/goby. Har aldrig sett dem med mer än en goby i hålet - varken i akvariet eller naturen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för detta intressanta och uttömmade svar.

Om man då låt säga, köper två stycken gobys och en räka så kommer det troligtvis att resultera i att den ena gobyn blir utan sambo (räka).

Eftersom du verkar haft förmånen att studera dem även i naturen så undrar jag en sak. Hur fungerar och var sker en lek utav ovan nämnda gobys?

Än en gång tack för ditt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för detta intressanta och uttömmade svar.

Om man då låt säga, köper två stycken gobys och en räka så kommer det troligtvis att resultera i att den ena gobyn blir utan sambo (räka).

Eftersom du verkar haft förmånen att studera dem även i naturen så undrar jag en sak. Hur fungerar och var sker en lek utav ovan nämnda gobys?

Än en gång tack för ditt svar.

johan, kommer o bli superhäftigt om du får till din tanke där.. det kliar i fingrarna nu... ha faktor..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara kunnat se dem under några timmar i naturen men jag har haft en kombination i mitt RSM i över två år. Räkan bytte goby efter ett tag men jag har aldrig sett två gobies hos samma räka. I mitt 450 liters skaffade jag två gobies och en räka med tanken att det skulle ske något. Nu vet jag iofs inte könen på gobiesen men de slogs bara. Då slängde jag in en räka till och nu verkar det som de har varsin räka. När jag snorklade över boplatserna (två ställen i Thailand) så upptäckte jag att de bodde i kollonier och vad som är tänkbart är att de alltid bor i par gobie/räka och möts bara vid fortplantningen. Jag vet inte faktiskt. Bohålen på de platser jag sett låg med ca 0,5 till 1 meters mellanrum.

Roliga är de dock i akvarium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

johan, kommer o bli superhäftigt om du får till din tanke där.. det kliar i fingrarna nu... ha faktor..

mvh manne

Ja, som gammal odlare har jag trots övergången (pånyttfödelsen ;)) till saltvatten ibland svårt att släppa tanken på att det skall bli småttingar av än det ena och än det andra.

Jag kommer inte att förhasta mig när det gäller gobys och räka/räkor. Tanken är trots allt att dessa 2, 3 eller fyra djur skall flytta in i det större karet mot hösten till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara kunnat se dem under några timmar i naturen men jag har haft en kombination i mitt RSM i över två år. Räkan bytte goby efter ett tag men jag har aldrig sett två gobies hos samma räka. I mitt 450 liters skaffade jag två gobies och en räka med tanken att det skulle ske något. Nu vet jag iofs inte könen på gobiesen men de slogs bara. Då slängde jag in en räka till och nu verkar det som de har varsin räka. När jag snorklade över boplatserna (två ställen i Thailand) så upptäckte jag att de bodde i kollonier och vad som är tänkbart är att de alltid bor i par gobie/räka och möts bara vid fortplantningen. Jag vet inte faktiskt. Bohålen på de platser jag sett låg med ca 0,5 till 1 meters mellanrum.

Roliga är de dock i akvarium.

MVH Lasse

Ja, visst är de roliga att studera. Min tanke är att jag skall leta "rätt" goby/gobys och senare i höst skall de få flytta in i ett kar som större. Där kommer de att kunna ha sina hålor med 1 meter i mellan om de nu skulle vilja det :ler:

Lustigt det där med parbildningen eller vad man ska kalla det. Jag är och tittar på Kristianstad Zoologiska minst ett par gånger i veckan. Näst sist de fick in gobys (orangeprickiga) och räkor var det en trio som flyttade ihop direkt.

Där fortsatte min grodda tanke på att ha två gobys och en räka.

Än en gång, tack för ditt intressanta svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt det där med parbildningen eller vad man ska kalla det. Jag är och tittar på Kristianstad Zoologiska minst ett par gånger i veckan. Näst sist de fick in gobys (orangeprickiga) och räkor var det en trio som flyttade ihop direkt.

Där fortsatte min grodda tanke på att ha två gobys och en räka.

Intressant - har aldrig sett det varken hemma eller i någon affär. Det kan ju vara artberoende.

Här är två foton på fenomenet i naturen - titta noga på översiktsbilden så ser du gobyn :) Hålen är andra boplatser.

post-2331-14468919558698_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-1446891955846_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett 2 gobies tillsammans med 1 räka... även 2 gobies och 2 räkor dela håla.

Det finns en hel del skrivet om odling av Cryptocentrus cinctus. En bra artikel är den här.

http://reefkeeping.com/issues/2005-12/ft/index.php

Intressant - vilka arter var det? De jag haft är från släktena Stonogobiops och Amblyeleotris. Där har jag aldrig sett det men det kan ju bero på att jag inte sett tillräckligt många.

@ Johan P. De är skapliga men jag hade varit glad om den ca 2 minuter långa filmsekvensen på både en goby och en arbetande räka som jag trodde jag tagit hade blivit något. Istället var det så att jag inte visste hur kameran funkade så jag har en två minuter lång sekvens i vattenytan då jag trodde jag stängt av kameran. Alltså när jag skulle filma så stängde jag av och när jag skulle stänga av så satte jag på kameran....... Nu vet jag hur sk-n fungerar men då är det försen så att säga. Trösten är att jag vet var de bor så nästa gång jag är på Koh Lanta så skall de fastna....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp två olika gobies så håller de nog sams. Jag har en watchman med en pistolräka. Den ligger mest och ser sur ut men är underhållande på sitt sätt.

Har även en okinawe. Riktig karaktär, han brukar ligga och vila på korallerna men kommer fram och hälsar när jag har ansiktet nära glaset. Väldigt social fisk. Han hänger mest med mina clowner och är väldigt underhållande att kolla på.

Dock så är de lite knepiga när det kommer till mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant - vilka arter var det? De jag haft är från släktena Stonogobiops och Amblyeleotris. Där har jag aldrig sett det men det kan ju bero på att jag inte sett tillräckligt många.

@ Johan P. De är skapliga men jag hade varit glad om den ca 2 minuter långa filmsekvensen på både en goby och en arbetande räka som jag trodde jag tagit hade blivit något. Istället var det så att jag inte visste hur kameran funkade så jag har en två minuter lång sekvens i vattenytan då jag trodde jag stängt av kameran. Alltså när jag skulle filma så stängde jag av och när jag skulle stänga av så satte jag på kameran....... Nu vet jag hur sk-n fungerar men då är det försen så att säga. Trösten är att jag vet var de bor så nästa gång jag är på Koh Lanta så skall de fastna....

MVH Lasse

Idag var jag och jobbade i Malmö och av en ren händelse hann jag in i två saltbutiker. I den ena fanns det en gobyart som jag gärna köpt två av http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+197&pcatid=197 men dessvärre fanns det bara en.

Låter hur surt som helst med din förmodade film. Som jag ser det ger det dig bara ett alternativ.................att åka dit igen :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja yasha tillhör ju släktet Stonogobiops och randalin släktet Amblyeleotris. Randali har jag haft ihop med S.nematodes och de gick aldrig i samma hål (jag hade en randali och ett tag 3 S.nematodes och det var bara randalin som bodde ihop med pistolräkan). Det är väl så att jag inte råkat ha turen än då.

@ JohanP. Köp du den randalin du såg - de är inte så vanliga (de jag sett har odlats av TMC i England) och yasha har jag bara sett en enda gång (här i Göteborg). S.nematodes tas dock hem ganska regelbundet av åtminstone en affär Göteborg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...