Gå till innehåll

Hur limmar man en maxima mussla?


milk

Rekommenderade inlägg

Hur limmar man fast en maxima mot en sten? den har ju en egen fot så att säga men den verkar itne vara så snabb med att sätta fast sig själv, undrar därför hur man ska limma den? kan man limma över den egna fot?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar sätta en liten klick superlim på ena skalhalvan (rätt långt ner) så den inte fälls av snäckor innan den fäst. Se bara till att du inte limmar den så att den inte kan röra sig normalt, och bara på ena skalhalvan, självklart men lika bra att säga det rakt ut så inte den stackars musslan inte kan öppna eller stänga sig.

När väl musslan fäst sig efter en vecka eller så så brukar den klara av att lossa skalhalvan ifrån stenen, så ta inte allt för mycket lim bara, det är bara temporärt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det rent cyanoacrylat så är det inte farligt, det är samma som du får när du köper t.ex. Grotechs Korafixgel. Jag skulle akta mig för superlim med tillsatser som t.ex. Superlim Flex-Gel (vanliga Gel är dock utmärkt).

Jag förstår att det känns fel, och tro mig första gången jag använde det så kändes det helt fel, nu har jag säkert 4-5 tuber superlim i mitt kar utan några problem ( cyanoacrylater används även för att limma ihop vissa operationsärr för att slippa stygn).

Det löser inte upp sig i vattnet då limmet härdar till en slags acryl-plast (och det härdar faktiskt med hjälp av vatten, det är svårt att limma med superlim när det är väldigt torrt, tar du det under vatten så härdar det i princip direkt med en viss värmeutveckling. Detta är även skälet till att man så lätt limmar fast sig själv med superlim fastän sakerna man limma fast inte härdat, fukten ifrån huden får det att härda nästan direkt)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska se om musslan äntligen sätter sig nu under den kommande dagen/dagarna. annars får jag helt enkelt använda mig av superlim hehe. står det på vad det är för lim så man inte tar fel? tänker tex på superlim man köper hos clas ohlson eller något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superlim fungerar utmärkt, men se till att få tag i gel varianten den är lite mer trögflytande. Dock tycker jag att det är svårt att få till det under vattnet, så det är en fördel om man kan limma ovan ytan.

Jag brukar använda superlim till SPS fragg, betydligt billigare än knådlim.

På mjukisar fungerar det inget vidare, då dom har en tendens att slemma rätt bra, och vävnaden dör oftast där man limmar vilket resulterar i att den lossnar.

Men om man har tex skivor som vuxit fast på några gruskorn så brukar det fungera att limma fast kornen på en sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! tog nu ur stenen och torkade av ytorna lite, limmade lite på ena sidan av skalet och sen lite extra när jag satt den där jag ville ha den. verkar som om den sitter nu. muuslan verkar trivas riktigt bra på den platsen men som sagt lutar det lite så svårt för den att fästa när den kanske drar ihop sig lite väl fort ibland och ramlar ner, så nu har dne fått lite hjälp på traven :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...