Gå till innehåll

underligt ljud...


mbuna

Rekommenderade inlägg

som rubriken så har ja hört ett underligt ljud i mitt nyligen uppstartade akvarium, det har bara gått i 2-3 veckor och ljudet (klick):) hörs ibland, tror det började efter ja la i levande sten, vet också att det finns nån räka å krabba i karet som följde me ls, men kan nån av dessa varelser klicka fram ett sånt ljud? lite orolig för att det är själva akvariet, spänningar el dyl., som låter..,tacksam för hjälp.

Ändrat av mbuna
tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för trots allt positiva svar-var rädd att det var själva akvariet el något liknande, har nu snabbt läst om pistol och mantisräkor och mantis verkar vara den värre va ja förstår..,min första invånare som är beställd kan faktiskt vara en möjlig lösning, det är bandmuräna "Rhinomuraena quaesita" och ja läser att den blandannat lever av räkor:), kul om det skulle vara så i mitt fall:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för trots allt positiva svar-var rädd att det var själva akvariet el något liknande, har nu snabbt läst om pistol och mantisräkor och mantis verkar vara den värre va ja förstår..,min första invånare som är beställd kan faktiskt vara en möjlig lösning, det är bandmuräna "Rhinomuraena quaesita" och ja läser att den blandannat lever av räkor:), kul om det skulle vara så i mitt fall:)

SKa du ha en bandmuräna i ditt 220l? denna sorten blir sådär 130cm lång och behöver ett stort akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SKa du ha en bandmuräna i ditt 220l? denna sorten blir sådär 130cm lång och behöver ett stort akvarium.

ja vet att det verkar vara en aning kontroversiellt men den här lever idag i ännu mindre volym-och den trivs, svart/gul halvvuxen, den är dessutom lätt att mata vilket annars verka vara ett vanligt problem. Muränor är trots sin storlek relativt enkla även i små ytrymmen-de är statiska ganska passiva som aktiveras en del på natten, och går det inte så har jag ett 680 l, 500l och 375l (malawi-tanganyika).

Hmm ja ser att det finns ett tomt krabbskal-det första

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag vet av egen erfarenhet så växer de snabbt när det finns foder samt trivs den inte så kan du nästan räkna med att det kommer en randig en efter golvet. ;) men som tur är har du ju ett par kar ytterligare som du kan salta upp ;) lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-tack! Ja har förberett akvariet för denna varelse med täckglas som täcker allt utom ett större fack för in-luft via fläktar och ett mindre fack för ut-luften så att säga, dessa båda hål ska täckas med nät så upp och ut kommer den inte:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter bra bra att du är förbered ;) ligger på lut att skaffa en så småningom men först så ska jag har klart med ombyggnaden här hemma med karet samt starta upp en kub. men vem vet vad som kommer komma i kuben ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det tar ju tid med saltvatten-speciellt i början där ordet Tålamod dyker upp i varannan mening :x, ja om det inte går så får ett större kar konverteras till salt, men i det här lilla så kommer ja då prova "golden dwarf moray" istället, den ska tydligen endast bli 20-30 cm lång och är de bland de minsta i släktet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...