Gå till innehåll

Tunze 6025 startar med fel rotationsriktning


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Min ena Tunze 6025 har fått för sig starta med fel rotationsriktning ca hälften av gångerna då strömmen slås på. Riktigt irriterande då jag kör den på timer och man kommer hem och ser att pumpen står och suger vatten istället för att blåsa!

Är det någon som drabbats av samma sak och som vet vad det beror på, eller som vet om det går att avhjälpa? Jag har noterat att rotationsriktningen ändras då axeln med magneten på trycks utåt i samband med att strömmen slås på. Vad jag kan se finns det inget mothåll i höljet som håller axeln från att tryckas ut vid uppstart. Det handlar bara om några millisekunder, sedan stabiliseras axeln av magnetismen i det inre läget.

När pumpen går "baklänges" och jag täcker för utblåset med handen så byter pumpen direkt riktning till att blåsa.

Tacksam för alla idéer ni kan ha!:)

/Petter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trimningen är orsaken garanterat, jag har trimmat min och då startar den rätt ofta baklänges, medan om jag sätter på original höljet så funkar den perfekt... Kör med modifierat hölje då jag inte kör den på timer... Har köpt ett extra ifrån tunze när jag ändå behövde köpta några reservdelar därifrån... kostade väl en hundring tror jag...

Det som den modifikationen du pratar om gör är att den får ett större vattenflöde, närmare 3500-4000l/h istället för 2500l/h på original...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Då har vi hittat problemet i alla fall verkar det som!:) Borde helt enkelt ha tänkt ett steg till när jag köpte den. Tänkte inte över huvudtaget på att det var möjligt för den att starta åt fel håll! Tyvärr måste jag köra på timer då en del av mina kära innevånare inte orkar simma mot strömmen dygnet runt. Men det löser sig, gör en deal med säljaren!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...