Gå till innehåll

Rengöra kar


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt ett begat akvarium.. karln jag köpa karet från har katter.

Jag tycker mig känna en svagt doft att kattpiss från möbeln.. lite fundersam på om katterna har skvätt kring karet.. ska iaf sanera bänken med diverse preparat och sen måla om den så där tror jag det är lungt..

Däremot är jag lite orolig att det kanske även skvättats i karet.. dessutom har det stått ett tag och det är diverse kalkavlagringar och annat i karet och på slimlinebakgrunden..

Vad är det bästa att rengöra karet med för att vara säkert på att få bort all avlagringar och ev kattpiss, utan att använda preparat som kanske läämnar kvar andra oönskade ämnen i karet?

Alsolsprit är en sak jag blvit rekomenderad till att få bort kattpiss.. men kan jag rengöra insidan av karet med det eller blir det kvar någon form av gift fårn det?

Ättika? har jag hört ska vara bra för avlagringar.. är det säkert för vattnet?

Självklart ska jag ju sköllja rent sen men går ju aldrig få upp exakt allt från bottnen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okdok.. ja kanske bäst att be nån kompis hjälpa mig att bära in det i badrummet och ställa på högkant.. jag tänkte mig att rengöra karet där det står på bänken genom att fylla upp med vatten och ev nått medel och skrubba och sen pumpa ut vattnet men som sagt då blir det ju kvar lite.. bättre kanske att göra som du säger så kan man ju sjölja mycket mer nga och inte bry sig om söl heller..

Får ringa hit nån pronto :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För kattpiss? Ljummet vatten, och skölj lite extra. För allt annat i karet, ljumet vatten, och lite rakblandsgymnastik, om inte en svamp / diskborste räcker till. Makgrunden hade jag inte brytt mig om att göra mer än skrubba över med diskborste, eventuella rester efter kalkalger är bara positivt.

Alsolsprit är ju giftigt, men det torde inte bli mycket kvar efteråt. Men anledningen till att man tvättar med det är väll för att få bort doftspår så att kattfan inte pissar där igen, och det var ju inte din(a) katt(er), så det är ju inget problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh.. tusen tack för alla svar.. jagk ör helt enkelt med ljummet vatten och en borste och så bara noga med att skölja..

Klart.. glas är ju inte direkt adsorberande så borde ju inte sitta kvar nått piss om man rengjort :P

Värre med bänken då men som sagt ska ta och måla ett par varv så borde det ju vara grönt.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättika är ju bra till gamla kalkalger, sen är det riktigt tråkigt att göra rent efter någon annan så se till att ha några kalla pilsner i kylen, det kan göra underverk!

MVH Danne

Hehe NJA... jag är av den uppfattningen att alkohol hör hemma i ett akvarium och inte i redigt folk :P

Däremot en kall ramlösa eller nått :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...