Gå till innehåll

700L fd sötvatten


Berglund

Rekommenderade inlägg

Fick ärna att tahand om ett akvarie som skulle slängas.

Det var stort och tungt så det blev ståendes utomhus en vinter.

Nu har vi lyckats få in det i huset, fick ta bort lite dörrar osv.

Vi fick med eheim pump, 2 värmare, slangar, matare, filter, 3 dekorationsstenar, stor ställning mm.

Helt ny på det här. Kul med utmaningar.

Kollade igenom Daniel Knops bok som verkar vara omtalad.

Åkte och köpte mig en rejäl salthink och nu är det igång.

IMG_9838.jpg

IMG_9835.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kristoffer och välkommen till SG! :W:

Vad är det för mått på karet och hur ser planerna ut för karet? Skall det bli ett mjukiskar, stenkoraller eller kanske blandat? Vad blir det för belysning?

Har du planerat på att skaffa mer levande sten?

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Måtten har jag inte koll på, ena sidan e runt 80 iaf för det är precis vad det är i dörröpningarna.

Mest mjukisar blir det. Kanske 5 små fiskar om jag vet att vattnet är i bra skick.

Belysning är inhandlat nu och det blev 4 led lister 70cm st som jag ska göra så att några lampor lyser blått oxå.

Stenarnar som ligger i på de första bilderna är inte levande. Men jag har fått 3 små levandestenar av en kompis som har legat i två veckor nu, mitt mål är att få dom andra levande. Och det har jag lyckats med, det har börjat växa i mina stora stenar.

Jag har ett problem med min pump, det blir väldigt grummligt vatten den sprutar ut. Det är små luftbubblor, hur får jag bort dom?

I pumpen sitter det ett filter sen är det 2 lådor med plast bollar. Har ingen aning vad man ska ha i.?

Bild:

IMG_9841.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterfiltret kan va bra att använda till aktivt kol, fosfatremover eller något liknande, annars är det inte något man vanligtvis använder till saltvatten då tanken med den levande stenen är att det skall ersätta ditt ytterfilter.

Mitt tips till dig är att du tar kontakt med nogon annan i Stockholm och ber att få komma hem till dem och kika på hur de har det så du kan se vad du eventuellt behöver komplettera med.

Kan nog bli ett fint kar. :)

Vad är det för led-lister du införskaffat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är pump och ytterfilter samma sak?

Ytterfilter är den gröna burken du har under karet, se att börjas med till att det inte står nåt med "Thermo" på den.

Den versionen skall inte användas till saltvatten(om man inte har specialversionen som är väldigt ovanlig).

Som Laggeman sagt ta kontakt med en akvarist i Sthlm, du kommer att behöva lite mer "hands on" hjälp/råd.

Du är även välkomen till tälje om du vill få en snabbkurs.

I snitt kommer ett så stort kar att kosta från 35000 och uppåt när det står klart, bara så du vet vad du ger dig in på.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för informationen.

Något mer som ser knasigt ut är det bara säga till.

Jo jag vet att det kostar pengar men det är ingen fara. Synd bara om det skiter sig :D

Därför ska jag vänta med fiskar tills jag vet att vattnet är okej.

Planen är att ta bort pumpen sedan och köpa cirkulationspunmpar. Men skummare vill jag inte ha.

Idag stoppade jag i doppvärmare och bladalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Utan skummare krävs det mycket av akvaristen, stora och täta vattenbyten t.ex (som är betydligt mer meck än en skummare) + att du inte kan belasta karet med så mycket fisk. Hur många watt är belysningen på? koraller behöver ljus och av rätta våglängder Verkar inte vara genomtänkt alls detta utan bara in och i med salt tuta och köra. Önskar dig ändå lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...