ThePatrik Postat 28 mars 2010 Postat 28 mars 2010 Tjena!Har hållt igång mitt 37 L akvarium nu i lite drygt 2 månader, går hyfsat bra, mina clowner trivs. men har nu haft 8 sniglar sammanlagt i olika perioder men ALLA sniglar har dött efter en dag... snälla hjälp någon??Har inte alla prover, men dem jag har: Salt: 1.022 Nitrat 0 och Fosfat 0.01jag hade kranvatten ibörjan, men har nästan bytat ut allt mot osmo nu. någon som har en aning varför?? Citera
freguz Postat 28 mars 2010 Postat 28 mars 2010 Du borde nog testa Nitrit, så får du lite mer koll på din kvävecykel. Annars är även KH bra att mäta. Men det har kanske inte med snigeldöden att göra, hur länge koppar du in dom ingefär? Citera
ThePatrik Postat 28 mars 2010 Författare Postat 28 mars 2010 ja ok, ska se om jag får tag på något sånt test. har inte direkt kollat någon tid men fyller på med vatten i påsen ungefär 4 gånger och så mellan 15-20 minuters mellanrum. Citera
ThePatrik Postat 28 mars 2010 Författare Postat 28 mars 2010 Nej så långt i utvecklingen har inte jag hunnit komma än:P Citera
Lasse Postat 28 mars 2010 Postat 28 mars 2010 Jag undrade för det kan vara ett kopparproblem. Har du möjlighet att testa kopparhalten i ditt vatten? Har du börjat med osmos så bör iofs eventuella tidigare kopparproblem försvinna men när snäckor dör så på löpande band under kort tid går det inte utesluta koppar. Vad har du för salthalt?MVH Lasse Citera
ThePatrik Postat 28 mars 2010 Författare Postat 28 mars 2010 ja det ju inte helt omöjligt, men jag kör osmos. men det konstiga e ju att dem dör direkt, jag har haft 2 sniglar som har kört runt men dem levde en dag, dem andra har bara rört på sig lite och en liten yta på kan ett par centimeter. salthalten ligger på 1.022. Citera
Lasse Postat 28 mars 2010 Postat 28 mars 2010 Höj salthalten som första steg. 1.026 vid 25 grader motsvarar ungefär den salthalt som finns kring korallreven (35 psu)MVH Lasse Citera
ThePatrik Postat 28 mars 2010 Författare Postat 28 mars 2010 ja ok ska jag göra, men ska jag ha 25 grader i vattnet då också för nu ligger det runt 26-27 eller det e förhögt?? kan det ha någonting att göra med att jag har för lite levandesten också?? Citera
Lasse Postat 28 mars 2010 Postat 28 mars 2010 Andelen LS spelar ingen roll för om snäckorna dör direkt eller inte. 27 grader är normalt inte för högt - många ligger runt den temperaturen.Vad har du för salt?MVH Lasse Citera
ThePatrik Postat 29 mars 2010 Författare Postat 29 mars 2010 ja ok men hur stor betydelse har det om man har mycket eller lite LS??jag kör på redsea tror jag det hette det skulle vara bland det bästa vad jag har hört så kör bara på det nu Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.