Gå till innehåll

Roffes RSM 130


SnetcH

Rekommenderade inlägg

JAha .

Då har man börjat med detta med .. Efter ha varigt och läst om detta i över ett år .

Lite om mig själv .

Namn Robin Sjöberg Kallas Roffe. Bor i Kungsör som ligger mittimellan Västerås och örebro, 5mil till vardera. 27år gammal, Alltid gillat att hålla på med akvarium. Och har testat det mesta tex, Diskus malawi sällskap osv, Men har haft ett uppehåll på ett par år, Och Hållit på med reptiler istället, Men nu är man tillbaka ,

Just nu Hemma i min lilla 2a , 720Liters diskus, 540Liters Fjärillar + L-malar, 320 Liter Blåciklid + Eldålar, 250 Liter Sällskap,

Och Inköpt igår ett 130 Liters RSM, Som jag håller på att Fylla på i skrivandets stund, Tar gärna i mot tips och trix under uppstartandet, Och givetvis efter det med =) ..

IMAGE_029.jpg

Fyllning

IMAGE_030.jpg

Fyllning igen :P

IMAGE_032.jpg

Tillsatt Lite salt .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upptäckte det när jag skulle slänga ett och provade (kunde inte låta bli) att sparka lite på det... benen är någorlunda solida, men plattan består av ett tunt lager masonit med pappväggar och luft inuti... foten gick rakt igenom bordsskivan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, Då har det gått 11 timmar sen man starta =)

Tänkte beskriva lite hur jag tänkte gå till väga (Kommentera gärna)

Dag 1 Fyllning, Tillsätter salt.

Dag 2 Mäta om det behövs nått mer salt

Dag 3 Mäta om det behövs nått mer salt

Dag 4 ......

Dag 5 Kontrollera saltehalten, Om ok tillsätta sanden i botten

Dag 6 ......

Dag 7.......

Dag 8.......

Dag 9....... Salthalt

Dag 10.....

Dag 11.....

Dag 12.....

Dag 13..... Salthalt

Dag 14 Köpa Levande sten, Starta Skummare

Jag kör inget ljus alls på under denna tid. Sen när Ls är i 3 timmar om dagen ?

Så har jag tänkte mig nu, Är jag för snabb eller någon som har nått mer att tillägga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den levande stenen kan du stoppa i så fort får fått rätt salthalt på vattnet. Det är inte förrän efter du stoppat i den som inkörningsprocessen startar. Efter stenen är i tar det ca 4+ veckor innan karet har blivit "inkört". Denna inkörningsperiod kan skyndas på något genom att tillsätta någon form av bakteriekultur, eller om du har tillgång till någon redan inkörd sten där en bakteriekultur redan finns etablerad.

Du verkar ha tålamod, vilket är det viktigaste inom hobbyn! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe tackar för infon .. Jag har fått för mig att det ska gå utan sten ett tag .. men va bra då kan jag ta och planera in ett köp lite tidigare då ... Dvs när jag får rätt salthalt. Men det borde ju inte vara så svårt . Ska köpa en riktig salt mätare litanr inte riktigt på den i plast man får med .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du e på g nu.

I med stenen så snart salthalten och tempen är ok. Vänta helst med sanden ett tag, stenen kommer släppa en hel del "skit" ett tag framöver, det är mycket lättare att suga upp detta med hävert utan sand i karet.

Inget måste men det ser trevligare ut med en ren botten.

I vilket fall som helst så lägg i stenen innan sanden, blir lite jobbigt om du skaffar grävande djur och dom börjar underminera stenbygget.

Vet inte hur det är med vattenkvaliteten hos er, men jag rekommenderar alltid ett osmosfilter, det är en billig försäkring mot eventuella framtida bekymmer med vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ska ta och beställa ett osmos filter, så slipper jag bära hem ifrån jobbet . och fixa utpassering varje gång=), Har nån nått bra tips om villken jag ska köpa, Ska man köpa till silikat, fosfat, nitrit filter?

Ok men jag åker och köper sten och slänger i det när jag får tid och fått upp salthalten rätt, Just nu ligger jag på 1,021, Och det jag läst mig till så ska man ligga lite högre gärna 1,025. Tempen har jag på 25grader, så den verkar stabil.

Du har en bra poäng med sanden, Det tänkte jag inte på. Plus att då får jag lite tid på mig att hitta en sand som jag trivs med, Den man fick med ser ut som en krossad knäckemacka,

Tack för tipsen man kan aldrig läsa sig till allt, Blir tyvärr en del frågetecken hela tiden.,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...