Gå till innehåll

Streamers till 200 l hörnakvarium?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och funderar på den sista stora teknikbiten för mitt nya hörnakvarium på 200 l - cirkulationen. Den redan existerande bascirkulationen från sumpen är mellan 1000 och 1500 l/h som väller fram med lågt tryck. Till detta förstår jag att jag bör lägga ett antal streamers. Har ens vanliga powerheads något värde numera?

Grundkravet är att pumparna ska vara helt tysta. Så spännande men ljudliga Vortech har jag därmed strukit från listan. Vissa Tunze förefaller vara tysta när jag läser om dem men andra ord som dykt upp (för andra modeller) är "tröskverk". Så kan jag komma undan med två Tunzestreamers för god cirkulation varav en skulle vara intervallstyrd? Kan någon guida mig i Tunzes nummerdjungel - vilka är tysta och vilka är inte det? Skulle t ex en styrd 6055 samt en icke reglerad pump (6065?) vara en rimlig kombination för mig?

Alla de andra mer eller mindre kända märkena då? Är t ex Koralia eller Seio superflow användbara och tysta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den nya generationens 6055 är tysta o trevliga, dom med titanskaft dvs.

6065 har rätt ordentligt tryck och det kan bli lite väl om du skall ha sand, dom tappar dock en hel del fart om man använder skyddsgallret.

Jag skulle nog ha petat in en av varje storlek på nanostream för att komma åt överallt.

Eventuellt använt mig av Seio om dom kan gömmas någonstans, billiga tysta men skrymmande o rätt fula.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra att Tunzes nanostreamers är tysta.

Det där med att gömma pumparna verkar vara ett stort problem. I nästan varenda tråd blänger säkerhetkameror och utomjordiska sonder mot en från glaset. Och i ett hörnakvarium som mitt är allt glas väldigt exponerat. Det finns inga sidorutor att nyttja...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzepumparna är de som sticker ut minst från fästet. Och de går att vinkla obegränsat.

Jag skulle sätta dem (nästan) längst in i hörnet så att man kan lägga sten framför och rikta vattnet efter sidorutan. Tar man en litet större modell blir det tillräckligt med flöde även om stenen bromsar en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det väl bäst att du får några mått. De nya streampumparna har ett extra ljuddämpat fäste man kan beställa som tillbehör. Pumpkulan är 90 mm i diameter och med det fäste hamnar pumpen ungefär 52mm från glaset. Vanliga magnetfästet bygger ungefär 26 mm ut. För Nanostreamerna har jag inga mått och det finns inget ljuddämpat fäste för dem ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...