Gå till innehåll

Enkel balling?


BQGrogg

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag är i full gång med att starta upp en fraggburk/nanoburk.

Om det nu ska vara en fraggburk så är det

bra att hålla värderna stabila och detta kan vara lite knepigt i en liten burk.

Då funderar jag på om det finns nån enkel balling variant som man kan köra i en så pass liten burk, (60liter), utan någon svindyr doserpump, för att hålla bra värden?

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manuell Balling funkar fint för mig... Körde förut med en 60ml spruta, lika mkt av varje vätska, håll koll på kH och reglera dosen efter det... simple :)... nu är det en plastmugg som är min doseringskopp, då det blev för jobbigt med flera sug sprutan (och den började kärva lite)...

Edit: Marko's tips är bra också, började med det utan problem... Se bara till att inte pulvret hamnar på korallerna bara (och blanda inte ut det i vatten före då karbonaterna och kalciumet bildar kalk i.s.f..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag länkade till är pulver som man häller direkt i karet.

Den du länkat till är en 3 parts flytande tillsats, i pulverform. Dvs den ska blandas ut i 3 olika dunkar, den kanske är att föredra då den är löst i vatten och därmed mindre risk att bränna korallerna med pulvret.

Dessa doseras lika mycket från varje dunke. Blir en äkta Balling classic mao. Fast utan doserpumpen då för din del.

Men oftast så räcker det bra med relativt täta vattenbyten i så litet kar. Med ett salt av kvalitet då, som Tex Tropic Marine pro reef.

Eller annat valfritt märke som är anpassat för revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp,

Finns färdiga preparat,

Tex TropicMarine BIO calcium.

http://www.pwss.se/product.php?productid=953&cat=489&page=1

Borde vara lagom till ditt kar. Det går ju inte åt särskilt mycket.

Kan ju vara bra att ha en burk BIO magnesium med.

Det finns en hel del andra som har liknande produkter med, men denna har jag provat och var nöjd.

Är denna färdigblandad och hur doserar man denna?

Är det bara att hälla i en viss mängd i karet?

Jag har en calciumbuffer från ett annat märke som jag aldrigt använt just för att man var tvungen att blanda ner i påfyllningsvatten och sådant. Jag tycker det verkar så omständigt.

Tack för snabba svar!

Mvh/ Oscar

Edit: Såg inte att du redan svarat jonas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett 60 liters kar kan det fungera bra med ett kombinationspreparat som Salifert AllInOne, http://www.pwss.se/product.php?productid=3757&cat=0&page=1.

Jag använde det i början i mitt 125L. När korallerna började växa mera så krävdes det mer Calcium, började då med Salifert Coral Calcium också.

Bägge är i flytande form och väldigt enkla att dosera. De är dyrare än att blanda egen "Balling", men eftersom karet bara är på 60L så räcker en flaska rätt länge.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en artikel som diskuterar hur man ska välja balanserad metod till sitt akvarium.

De metoder som diskuteras är

  1. Kalkvatten


  2. Kalkreaktor


  3. Kalksten utan reaktor
  4. Kalciumacetat (tex Salifert All-In-One)

  5. Saltblandning (tex Tropic Marin Bio-Calcium)
  6. Balling (benämns Two-part liquid additive i artikeln)
  7. Vattenbyten

OBS! I artikeln framgår det att vissa av ovanstående metoder har begränsningar i hur stor förbrukning av kalcium och karbonater man kan ha och i ett av fallen så till den grad att den inte fungerar över huvud taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en artikel som diskuterar hur man ska välja balanserad metod till sitt akvarium.

De metoder som diskuteras är

  1. Kalkvatten


  2. Kalkreaktor


  3. Kalksten utan reaktor
  4. Kalciumacetat (tex Salifert All-In-One)

  5. Saltblandning (tex Tropic Marin Bio-Calcium)
  6. Balling (benämns Two-part liquid additive i artikeln)
  7. Vattenbyten

OBS! I artikeln framgår det att vissa av ovanstående metoder har begränsningar i hur stor förbrukning av kalcium och karbonater man kan ha och i ett av fallen så till den grad att den inte fungerar över huvud taget.

Tackar för den!

Då har man lite kvällsläsning.

I ett 60 liters kar kan det fungera bra med ett kombinationspreparat som Salifert AllInOne, http://www.pwss.se/product.php?productid=3757&cat=0&page=1.

Jag använde det i början i mitt 125L. När korallerna började växa mera så krävdes det mer Calcium, började då med Salifert Coral Calcium också.

Bägge är i flytande form och väldigt enkla att dosera. De är dyrare än att blanda egen "Balling", men eftersom karet bara är på 60L så räcker en flaska rätt länge.

mvh Björn

Kan ju vara en tanke.

Tänkte mest köra spser så jag antar att coral calcium då skulle vara nödvändigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Produkter som innehåller kalciumacetat (som Salifert all in one) ska du nog fundera hårt över, acetaten är en kolkälla. Det kan driva ner näringen för lågt om man har otur.

Aj då...

Jag får dra mig en funderare för det här.

Man kan ju börja med att köra enbart vattenbyten och sen om det skulle behövas så kan man överväga någon enkel balling.

Tack för alla svar!

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...