turboadde Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 Vad finns det för nackdelar/fördelar med en konisk skummare? Citera
Ragman Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 fördelen är väl att skummet blir mer centrerat skulle jag tro, dvs mer skum på mindre yta Citera
Johan2x Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 Har själv en KZ som ju är konisk. Enda nackdelen jag ser är vid rengöring av den. Det är ganska trångt längst upp. Har dock aldrig haft någon annan skummare./Johan Citera
Laggeman Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 Nackdelen som jag ser det (utan att ha några fakta i det här, högst personliga åsikter!) är att du får mindre volym om du inte gör kroppen högre, vilket ger mindre bubblor och därav mindre kontakttid med vattnet.Men de fungerar säkerligen hur bra som helst om man ska gå på vad de som har en säger. Citera
DaTrucka Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 Fördelen med konen är att det inte finns någon brant övergång mellan skummarkroppen och stigarröret där bubblor briserar i onödan. Med konen följer alla bubblor med upp till stigarröret på ett skonsammare sätt = effektiv skumning.Det är min syn på det hela. Citera
turboadde Postat 7 april 2010 Författare Postat 7 april 2010 Ok. Jag hade tänkt köpa en B-M nac 5 skummare till mitt 100liters akvarium men så såg jag att den här hade kommit http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=1001 och tänkte den kanske skulle funka lika bra Citera
Stefan molin Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 Hej , största nackdelen med en konisk skummare är att den skenar lättare än en vanlig , sjunker skummvattnet tex 1cm så stiger det ca 5 cm i stig röret , fördelen är väll att skummarkoppen är lite smidigare på en konisk åtminstonde på lite större skummare , oftast på större vanliga skummare är till 99% alltid skummar rör och kopp lika stora , mvh stefan Citera
thore kjellberg Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Det går lika bra med en gammaldags golvskummare Citera
turboadde Postat 9 april 2010 Författare Postat 9 april 2010 Ok tack alla för infon. känns mest som det är en fluga med koniska och att dom funkar ungefär lika då./Andreas Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.