Gå till innehåll

Levande sand.


Lill-Burt

Rekommenderade inlägg

Jag har denna typ av sand, vilken är mycket vacker. Dock la jag i den från start. Enligt de instruktioner jag fick behövde/skulle den ej tvättas innan iläggning, vilket innebar att akvariet gick från kristallklart till mjölk.

Dock fixade skummaren detta på en vecka, men det blev också en beläggning av "stendamm" på LS mm.

Lägger du i den i ett befintligt akvarium får du sannolikt välja mellan tvätt av sanden eller grumligt vatten en period.. (sen är väl frågan om tvätten tar bort "funktionen" av den "levande" sanden..)

När jag sennare köpte en sandvändare (V Puellaris) upprepades i stort sett samma sak. Han (?) plöjde igenom all sand och rörde upp ytterligare "grums", men efter en dryg vecka var sanden tack vare det tvättad och det mesta av skräpet däri upptaget av skummaren..

Se vidare här..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32831&highlight=grumligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan så rekommenderas det ju bara sand så du precis täcker botten, annars finns risk för fosfatfälla tydligen.

Sanden skall väl inte tvättas för då försvinner ju alla goda bakterier.

Så klart att det kommer bli mjölkigt.

Och sanden som kommer på LS blåser du bort med vatten bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har denna typ av sand, vilken är mycket vacker. Dock la jag i den från start. Enligt de instruktioner jag fick behövde/skulle den ej tvättas innan iläggning, vilket innebar att akvariet gick från kristallklart till mjölk.

Dock fixade skummaren detta på en vecka, men det blev också en beläggning av "stendamm" på LS mm.

Lägger du i den i ett befintligt akvarium får du sannolikt välja mellan tvätt av sanden eller grumligt vatten en period.. (sen är väl frågan om tvätten tar bort "funktionen" av den "levande" sanden..)

När jag sennare köpte en sandvändare (V Puellaris) upprepades i stort sett samma sak. Han (?) plöjde igenom all sand och rörde upp ytterligare "grums", men efter en dryg vecka var sanden tack vare det tvättad och det mesta av skräpet däri upptaget av skummaren..

Se vidare här..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32831&highlight=grumligt

Tvättar man sanden så är ju vitsen med Ls sand borta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis (det är ju vad jag skriver också..)

Sanden i sig går givetvis att bara "blåsa bort" från LS mm, det är inte det som är problemet utan mer det "damm" som fälls ut då grumligheten avtar. Detta är inte lika enkel att blåsa bort, och innebär att allt i akvariet blir mer eller mindre grått en period. Men det klingar av så småningom.. (men det var en nervös period för mig innan det klarnade, se bild..)

Sen är väl begreppet levande sand lite tänjbart. Det följer ju bl a med en påse "bakterier" i paketet som ska förstärka "levandegraden.."

post-4970-14468919652839_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Varför jag funderar på 2 påsar är att en kompis skall ha den andra påsen :)

Vad skall fiskarna tycka om det lättmjölk aktiga vattnet då en vecka? :/

har 2 clowner,en pyjamas fisk & en rödläppad blennid..vill också ha en sandvändande V.Puellaris...

Vad tycker du om din Puellaris Luddox...släpper den sanden högt & gör att det är sand på LS typ hela tiden?

mvh roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Birdo: Ja, den är blöt men grumlar ändå jättemycket även om man försöker hälla ut den försiktigt (se min bild i förra inlägget)..

Angående Puellarisen så är den en fantastisk arbetare när det gäller att vända/tvätta sanden. Den förvandlade min alg-gröna yta på ca 120x30 cm till kritvit på några få dagar.

Det mesta silar den ut mellan gälarna direkt. Men den skyfflar också runt sanden en del och gör hålor mm, och då hamnar en del sand på koraller och sten närmast botten (dock inte så farligt mycket). På bilden kan du ana vid fiskens stjärt att den grävt ut en håla under en LS, och då hamnade en del sand på Caulostrean i bakgrunden.. (dock lätt att vifta bort). Sanden som ligger på stenen runt ikring har också Pwullarisen släpat dit..

post-4970-14468919653009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjio!

klipp av en hörna på påsen o sen kör ner hela påsen så du får den klippta hörnan på bottn, stäng av alla pumpar o sen försiktigt rör runt påsen där sanden ska vara.. jag körde i 9,18kg i min kub , vattnent var klart på under två timmar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en bra metod Manne. Själv la jag ner hela påsen i akvariet, skar upp den längs hela långsidan och la försiktigt (tyckte jag) ut sanden. Det blev då ändå grumligt.

Oavsett detta så kommer en senare isläppt Puellaris e d snabbt visa om det finns "grummel" eller inte kvar i sanden.

Min erfarenhet är att skummaren (i mitt fall en MC-500) sen är väldigt effektiv när det gäller att ta bort de riktigt fina partiklarna. När jag tömde skummarkoppen denna period så var det som att hälla ut "lättflytande cement"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...