Gå till innehåll

Matvägrande Naso Elegans


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Hej

Vår Naso har blivit smal, väldigt smal över magen. Han äter inte längre något. Han har alltid ätit som en häst men nu noppar han inte ens på stenarna.

Han simmar runt "som vanligt" men så fort man slänger i maten flyr han fältet och gömmer sig på sin sovplats. Dock kommer han fram men maten kan sväva förbi honom utan att han tar något.

Vad göra?

/Johan

Ändrat av Johan2x
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du gett honom MYCKET grönt, annars kan magen pajja på dom.

Testa med vitlöksmarinerat (helst alger) det kan få igång matreflexen igen. Kör du inte vitlök i vanliga fall så fortsätt med det varje dag i ett par veckor, sedan någon gång i veckan eller så, det stärker immunförsvaret och det verkar som vitlöken i sig tar "död" på tarmparasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du gett honom MYCKET grönt, annars kan magen pajja på dom.

Testa med vitlöksmarinerat (helst alger) det kan få igång matreflexen igen. Kör du inte vitlök i vanliga fall så fortsätt med det varje dag i ett par veckor, sedan någon gång i veckan eller så, det stärker immunförsvaret och det verkar som vitlöken i sig tar "död" på tarmparasiter.

Jag matar med flingor, algblad, artemia och pellets. Började med vitlöksmarinerat för ett tag sen.

Har läst att "han" måste har brunalger och det jag hade i akvariet har han ätit upp. Misstänker precis som du att det är tarmarna. Men han äter ju inte så det kan bli problem att få i honom vitlöken, men skam den som ger sig.

Hur menar du att vitlöksmarinera alger? Han äter inte bladen heller.

Tack

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan det bli jobbigt om den inte äter vitlöksmarinerat heller.

Jag köpte en hink med några alger som heter Bisona-L Alge, nått tyskt fabrikat. Den är lite brunaktig. Köpte den på ciklidhuset i Lerum, lite långt för dig att åka dock. Den uppskattas av alla fiskar faktiskt.

Algerna marinerar du ju på samma sätt som allt annat. Dränk dom i vatten med pressad vitlök i.

Vet inte, men det borde väl finnas någon medicin som man kan använda i värsta fall.

Hoppas det löser sig, det är ju en riktigt vacker fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan det bli jobbigt om den inte äter vitlöksmarinerat heller.

Jag köpte en hink med några alger som heter Bisona-L Alge, nått tyskt fabrikat. Den är lite brunaktig. Köpte den på ciklidhuset i Lerum, lite långt för dig att åka dock. Den uppskattas av alla fiskar faktiskt.

Algerna marinerar du ju på samma sätt som allt annat. Dränk dom i vatten med pressad vitlök i.

Vet inte, men det borde väl finnas någon medicin som man kan använda i värsta fall.

Hoppas det löser sig, det är ju en riktigt vacker fisk.

Ja vi får mata som vanligt och se om han tar något. Problemet som jag ser är att han gömmer sig när vi matar. Har nu hängt vitlöksalg där han burkar vara men han rör inte det.

Ja vacker är han.

Tack

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Favoriten för min Naso är denna: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=125

Kanske kan vara värt att testa.

Min har även gillat grönsallad... :)

Ja det skulle man provat. Skall ringa Triton imorgon och se om dom kan skicka i ett kuvert. Snabbt.

Problemet som jag ser det är att han inte äter något. Spottar ut pellets, simmar framför klämman med vitlöksalger men skiter i det. Men ändå är han pigg tycker jag, inte lika livlig som vanligt men dock. Vi får hålla tummarna att han klarar sig, han är ju ändå ett liv -sjuk-

Tack för tipset.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är faran över, nu är han fet och fin igen. Det är troligtvis att han inte fått rätt alger för matsmältningen mm. Har köpt 4 olika sorters mat och bla en burk med "spagetti" alger som han nu ätit och numera tar han även pellets igen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag verkar ha samma problem med min Naso.

Jag köpte honom för ca 2 månader sedan hos Triton.

Han åt mina brunalger och vi båda var glada.

Nu har han bara ätit sämre och sämre och börjar se rätt risig ut.

Jag antar att brunalgerna är slut.

Idag matade jag med Artemia och han röde det inte.

Vad köpte du för mat?

Jag får försöka ta mig till Triton i morgon.

// Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag verkar ha samma problem med min Naso.

Jag köpte honom för ca 2 månader sedan hos Triton.

Han åt mina brunalger och vi båda var glada.

Nu har han bara ätit sämre och sämre och börjar se rätt risig ut.

Jag antar att brunalgerna är slut.

Idag matade jag med Artemia och han röde det inte.

Vad köpte du för mat?

Jag får försöka ta mig till Triton i morgon.

// Anders

Min Naso började är när han fick "lila" alger. Var precis som det var just en viss alg han behövde för att komma igång. Tog inte långtid innan han var"fet" igen.

Köpte även det Yodelking länkat till samt två alger jag fått med posten idag från tyskland. Jag vill gärna mata med olika mat olika dagar för att få så varierande kost som möjligt.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...