Claes_A Postat 18 april 2010 Postat 18 april 2010 Det sista stora byggprojektet före start - belysningskåpa. Jag vill ha en tät rackare så att inget ljusläckage ut i rummet sker men akvariet är ett hörnakvarium (70 cm sidor) med en rundad frontruta.I brist på metallslöjdskunskaper (aluminium) tänkte jag mig att bygga kåpan i MDF som ska vattenskyddas med epoxyfärg (eller ren linoljefärg utan lösningsmedel). Men hur sjutton får man till det med den välvda frontrutan? Jag har svaga minnen från träslöjden i skolan att man elegant kan böja trä genom att lägga det i kokhett vatten... Eller kan man använda något böjligt skivmaterial som t ex masonit som magiskt vattensäkras under/före målning?För ett fågelholkssnickare är det här den högre skolan... Citera
-=Mr_B=- Postat 18 april 2010 Postat 18 april 2010 Jag hade valt plywood till den krökta delen. lite tunnare är inget problem att böja helt enkelt genom att skruva den på plats. Annars räcker det med varm vattenånga för att få de flesta träslag att mjukna så de går att böja...B! Citera
rickard598 Postat 18 april 2010 Postat 18 april 2010 finns även mdf-skivor som är spårade så man kan böja runt den, däremot måste man vara duktigt noggrann med att täta den så den inte blir vattenskadad, annars är den kanon att jobba med, används ofta till salningar runt runda fönster. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.