Gå till innehåll

magnesium


steven

Rekommenderade inlägg

hej, har under en tid nu försökt och höja upp mitt mg värde men inte lyckats. Använder Ultra power trace magnesium. Har hällt i så mycket nu att jag inte vågar hälla i mer. Har hällt i 10ml varannan dag i en och halv vecka men inte fått något resultat. Har använt två olika salifert tester

med samma resultat.Mina vatten värden är

ca410

ph8,2

no2 0

no3 0

salt 1,025

kh 8.7

mg 1170

Har ett rsm 130

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt fylla på. Vet inte vad 10 ml ska ge i höjning men kör själv med Grotechs pulver och varje skopa ska ge en höjning på ~10. Tog ett tag innan något hände men lassade i ett antal mått varje dag nästan och efter ett par dagar började det ge med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

salt halten mäter jag med en vipparm. den visar rätt, har varit o dubbel kollat den på tritons akvarium för inte alls så länge sedan. det som står på flaskan är att man ska tillsätta 10ml/100l det står inget om hur mycket det ska höja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, har under en tid nu försökt och höja upp mitt mg värde men inte lyckats. Använder Ultra power trace magnesium. Har hällt i så mycket nu att jag inte vågar hälla i mer. Har hällt i 10ml varannan dag i en och halv vecka men inte fått något resultat. Har använt två olika salifert tester

med samma resultat.Mina vatten värden är

ca410

ph8,2

no2 0

no3 0

salt 1,025

kh 8.7

mg 1170

Har ett rsm 130

Vad använder du för salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*STOP STOP STOP*

Du häller i spårämneslösning som man använder vid bla Balling metoden, alltså inte för att höja magnesiumhalten!!!

Jag doserar den tillsammans med jod, strotium & Järn/zink, dom fyra ämnena förbrukas när stenkoraller bygger sitt skelett.

Dessa produkter är ju även JÄTTE koncentrerade så jag skulle rekommendera att göra ett så stort vattenbyte du kan och sedan skaffa tex magnesiumklorid och dosera direkt om du behöver höja Mg halten mera!!

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd Saliferts magnesium pulver eller annat och använd denna tabellen: http://reef.diesyst.com/flashcalc/flashcalc.html

Blanda det du kommer fram till i en bringare 1-2L med osmos vatten, ta en slang med en strypnippel ovan akvariet och låt det droppa typ 1 droppe i sekunden över natten typ, funkar mycket bra, om du inte har en doserpump vill säga.

Att använda den flytande lösningen är waste of money.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*STOP STOP STOP*

Du häller i spårämneslösning som man använder vid bla Balling metoden, alltså inte för att höja magnesiumhalten!!!

Jag doserar den tillsammans med jod, strotium & Järn/zink, dom fyra ämnena förbrukas när stenkoraller bygger sitt skelett.

Dessa produkter är ju även JÄTTE koncentrerade så jag skulle rekommendera att göra ett så stort vattenbyte du kan och sedan skaffa tex magnesiumklorid och dosera direkt om du behöver höja Mg halten mera!!

MVH Danne

Intresserad över hur du doserar dem 5 ovanstående? Jag har Jod och saliferts all in one, järn och zink däremot?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intresserad över hur du doserar dem 5 ovanstående? Jag har Jod och saliferts all in one, järn och zink däremot?

Mvh

Det är FaunaMarins produkter jag använder (Ultra Power trace 1-4) och doserar dom direkt i balling dunkarna, då får jag en lagom tillsatts varje dag.

1&2 (Calcium/strontium & Järn/zink) åker ner i dunk A, Ca/Mg

3 (Jod/Boron) åker ner i dunk B, Kh

4 (Magnesium) i dunk C, natriumkloridfrittsalt :)

Jag doserar bara "rena" kemikalier, inga färdiga hoppkok eller soppor.

Spårämnerna doserar jag ca 5ml/vecka i mitt system på ca 600L vatten.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är FaunaMarins produkter jag använder (Ultra Power trace 1-4) och doserar dom direkt i balling dunkarna, då får jag en lagom tillsatts varje dag.

1&2 (Calcium/strontium & Järn/zink) åker ner i dunk A, Ca/Mg

3 (Jod/Boron) åker ner i dunk B, Kh

4 (Magnesium) i dunk C, natriumkloridfrittsalt :)

Jag doserar bara "rena" kemikalier, inga färdiga hoppkok eller soppor.

Spårämnerna doserar jag ca 5ml/vecka i mitt system på ca 600L vatten.

MVH Danne

Tack för infon! bra när man ska köra igång ett större kar nu snart, ska bara renovera klart det nya stället först!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon! bra när man ska köra igång ett större kar nu snart, ska bara renovera klart det nya stället först!

Mvh

No problemas!

Det kan vara intressant att se att vissa produkter får en 1000% prishöjning bara för att man tillsätter vatten till pulvret och säljer det på flaska istället!!

En färdig balling i 3x1liters flaska av ett känt märke kostade 395:- och räckte en vecka för mig... Nu kostar det strax över 30:- /vecka (och kan bli billigare om jag börjar köpa kemikalierna i tex tyskland, men då får jag ju inte hälsa på min favorit butik)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...