jay05 Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 Jag har massa brun alger på min sandbotten, troligen bruncyano och undrar nu om det hjälper o suga rent sanden eller inte. Akvariet har vart igång nu i 7 månader och jag har alldrig sugit rent sanden(levande sand). Undrar oxå om det är nån skillnad o köra med fosfatremover eller aktivt kol,kör bara med aktivt kol nu mera har kört med båda innan men det har inte vart nån skillnad. Har ett RSM 130 med koralia nano till, är det för lite cirkulation? Tack på förhand Citera
Luddox Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 En sandvändare gör sanden vit snabbt, min Puellaris fixade det på några dagar..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17263&highlight=sandv%E4ndare Den rör ju runt i sanden en hel del och "sköljer" den då också, varefter skummaren mm tar bort mycket ur akvariet.. Citera
jay05 Postat 20 april 2010 Författare Postat 20 april 2010 Tack för tipset ska nog skaffa mig en sån, men kan den gräva såppas mycket så att den levande stenen kan flyttas? Citera
Lasse Postat 20 april 2010 Postat 20 april 2010 Har du inte förankrad din sten från botten och uppåt så lär du få problem med all grävande fisk. Inte så roligt om hela sten berget rasar ner i huvudet på någon grävare eller på bottenglaset. Du måste bygga från glaset och upp och sedan lägga sand runt om - bygg aldrig på lösan sand...MVH Lasse Citera
Luddox Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 Instämmer med Lasse, min gräver in sig under vissa stenar (som dock står på glaset så det gör inget..) Citera
-=Mr_B=- Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 Du rekomenderar alltså något som kan ta död på hela akvariet, för att lösa något som i jämförelse är ett skitproblem? Bokstavligen, då alltså.B! Citera
Ragman Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 undrar om sjögurkor verkligen e så farliga. har haft min i 1,5 år utan problem. samma e det med anemoner. har haft en som kört pumprace o en som bara har försvunnit men inte märkt nåt farligt i karet ändå. sen finns det säkert nån som har otur Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.