Gå till innehåll

Vad är det för rödbruna saker?


milk

Rekommenderade inlägg

vad är det för rödbruna saker som sitter lite här och var? de är inte större än 3 mm och är platta och formade lite som en sköld. är de farliga eller nyttodjur? fick med dem på en sten men trodde det var alger bara, men märker att de rör sig. finns det något djur som äter dem?

tacksam för svar!

post-4490-14468919719066_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, skönt att höra att man kan bli av med dem. kofferten har fått flytta och nu är det endast sjöhästarna i där med två eldräkor och en pistolräka. en mandarin står högst på listan här näst över de eremiter som endast rengör sanden. spelar det någon roll vilken mandarin det är? är inne på den fläckiga/prickiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det gör någon skillnad vilken mandarin man väljer, om det över huvudtaget fungerar med en mandarin. Annars är svaret flatworm exit eller vad det heter, men då ska du nog fiska upp sjöhästarna först... FWE är ju ett gift, och sjöhästar är ju rent almänt ökända för att vara känsliga. Och när sen plattmaskarna dör på en gång kan de dumpa ett och annat i systemet med.

Så vitt jag vet äter mandariner platmaskar, men det är ju inget som står överst på önskelistan, så det kan ta ett tag. Är det sen så att det är någon av de mer otrevliga plattisarna så är/kan de vara giftiga, och även om jag ställer mig tvivlande till att en mandarin skulle äta dem så att den tar skada av dem så fins ju risken att den helt enkelt ignorerar dem, för att de är just giftiga. Då blir du inte av med dem, men om du vill ha en mandarin i alla fall, är det ju inte fel att börja i den ändan, och först om behovet uppstår lyfta över hästarna och köra FWE.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska höra där jag köpte stenen vad de tror. en madarin ska jag ju ha i vilket fall som och vill helst inte lägger ner något gift i akvariet, känns väldigt onödigt på något sätt.

annars får det kanske bli en annan fisk som tar dem om inte mandarinen skulle fatta tycke :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...