Gå till innehåll

Liten sjöstjärna?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Hittade denna krypandes runt i karet på bakglaset för första gången för en vecka sen ungefär och det är först idag som jag har fått en någorlunda vettig bild på den. Just nu sitter den på inloppet till mitt externa filter (försöker hålla koll så den inte kryper in).

Antar att det är nån sorts sjöstjärna, men den har en storlek knappt jämförbart med en 10-öring. Antar att den följt med den extra levande stenen jag köpt.

Finns det några arter av sjöstjärnor som detta skulle kunna vara som är oönskade att ha i akvarier?

post-5077-14468919735773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej... Har du koraller tillsammans med den stjärnan då?

Ska kanske tillägga att jag har en sandvändande sjöstjärna som färgmässigt stämmer ganska bra överens med den lille gynnaren... har läst att vissa stjärnor kan föröka sig asexuellt, men vet inget om hur stora deras avkomma är och hur snabbt de växer.

Antalet armar talar ändå emot att det skulle vara samma art tycker jag, samt det faktum att den inte verkar vilja hålla sig till sanden utan trivs bäst på glaset...

Den stora stjärnan har jag haft i en dryg månad.

post-5077-14468919735976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle ta bort den! ser ut att vara en sådan stjärna man sett i kar som tar över hela karet. ser inte så snyggt ut då och utvägen är väl att köpa en harlequinräka eller något. jag hittade en sådan på en sten som jag köpte förut och hoppas verkligen itne det fanns fler på den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ena jäklar på att sprida sig men mina har inte mumsat koraller än utan bara hållit sig på rutorna/levande sten. Städar dock bort dem till nya burken för säkerhets skull för de är så små så det är omöjligt att hålla koll på dem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så tycker jag att mina småstjärnor är trevliga algätare som gärna får vara kvar. Ett tag var de dock väldigt många men nu är de ganska lagom många, man ser under 10 stycken på dagen men det finns nog minst 100 med tanke på hur många man ser på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är sådana jag menar. har du inget emot att dem kan du ju låta den vara kvar, men jag skulle ta bort den istället för att riskera en invasion och sen kanske inte kunna ha de korallerna man vill ha pga av stjärnorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...