Gå till innehåll

Durso?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har precis dragit igång mitt stora kar och har till min stora fasa upptäckt hur mycket det låter ifrån ytavrinningskammaren. Jag har idag endast ett 40 mm rör ner med möjlighet till att reglera flödet genom en avstängningsventil.

Tyvärr har jag klantat mig genom att limma rören i genomförningen (trots att jag INTE skulle göra detta... huga vilket guldfiskminne... Jag kan köpa ny genomföring och rör om det behövs.

Jag funderar på om man kan montera en durso och i sådant fall i vilken nivå skall den vara i ytavrinningsfacket?

Finns det färdiga Durson att köpa eller bygger man det enkelt själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man fick en hel del bra tips via olika hemsidor samt att jag fick möjligheten att snacka igenom allt en stund med Fredrik på Triton när jag var där idag. Så stort tack för all hjälp.[/quote

Fredrik kan inget om rör.Allt han har limmat läcker.Fråga Leffe om du inte tror mig.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man fick en hel del bra tips via olika hemsidor samt att jag fick möjligheten att snacka igenom allt en stund med Fredrik på Triton när jag var där idag. Så stort tack för all hjälp.[/quote

Fredrik kan inget om rör.Allt han har limmat läcker.Fråga Leffe om du inte tror mig.Patrik

Hehehe... det ska jag göra... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , är det 40mm genomförning du använt ,är den limmad och går den rakt ner? om inte så kan du på röret i ytboxen borra ett 20mm hål , i hålet du borrat sätter du en bit 20mm rör ,i 40mm röret sätter du en 20mm 90gradade och ett rör som går hela vägen ner i sumpen och det ska vara lite längre än 40 röret , då funkar 20 röret som hävert och 40 röret som extra rör , det är ljud löst , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , är det 40mm genomförning du använt ,är den limmad och går den rakt ner? om inte så kan du på röret i ytboxen borra ett 20mm hål , i hålet du borrat sätter du en bit 20mm rör ,i 40mm röret sätter du en 20mm 90gradade och ett rör som går hela vägen ner i sumpen och det ska vara lite längre än 40 röret , då funkar 20 röret som hävert och 40 röret som extra rör , det är ljud löst , mvh stefan

Det var en mycket bra idé Stefan :)

Tyvärr så har jag två krökar på vägen ner till sumpen och dessutom så råkade jag limma 40-röret ner, vilket inte var min plan eller ens tänkt från början (jag kom på det i samma ögonblick jag tryckte ner röret med Tangit).

Det är tur att durson fungerar så bra :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt med huvudet nere i sunpen i sedvanlig ordning och kom på att jag faktiskt inte vet hur tyst en durso ska vara.

Uppe i visningsakvariet skvalpar det pyttelite medan det i sumpen låter mycket.

Är detta precis som det ska vara eller ska jag justera mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är luft som följer med ner i sumpen som hörs så kan du köra ner en luftslang i lufthålet i toppen på durson. Du trycker ner den sakta tills ljudet försvinner. Ska förmodligen ganska långt ner (det skulle iallafall min).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är luft som följer med ner i sumpen som hörs så kan du köra ner en luftslang i lufthålet i toppen på durson. Du trycker ner den sakta tills ljudet försvinner. Ska förmodligen ganska långt ner (det skulle iallafall min).

Tack jesper. Detta ska testas:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...