Gå till innehåll

RSM 130 Tempratrur...


Woxelind

Rekommenderade inlägg

Så länge det inte går upp och över 29-30 grader så är det väl lugnt, annars får du öppna någon lucka och köra med en fläkt som kyler, men samtidigt så kommer det avdunsta lite mer än normalt så det bör du ha koll på också. Kanske minska lystiden en timme eller tå, karet får ju mer naturligt dagsljus nu under sommarmånaderna, så korallerna tar inte så mycket stryk ändå. Hur länge har du ljuset igång nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på de parametrar du beskrivit hittils så känns det spontant som om någon av de pumpar som är igång, håller på att lägga av.

Har du ett orginalutrustat RSM så skall det ju, om jag inte är helt fel på det, vara tre pumpar som är i drift. En till skummaren och två till utblåsen.

4 timmars belysning är ju ingenting..................

Kan någon av dessa vara så "het" att du kommer upp i rådande temperatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du pyttefläkten som sitter över/bakom dom två pumparna som blåser ut vatten i visningsdelen ? , sen testa med att bara ha främre luckan öppen en dag o se vad det ger i temp då.! på lite sikt bör du kunna köra belysningen 7-8 timmar totalt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt RSM 130 som delvis kommer i kontakt med solljus är temperaturen tämligen konstant runt 26 C, har dessutom två extra cirkulationspumpar utöver originalpumparna.

Vid några tillfällen har temperaturen krupit upp till 29, anledningen till detta är/var att kontakten till den lilla fläkten över de monterade pumparna glappade så fläkten hade stannat. Precis som Manne skriver. Kontrollera också att fläktarna vid lysrören fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm ja nej jag har inte den lille fläkten vid cirkulationspumparna så blir att inskaffa en sådan i veckan tänkte jag, just nu ligger tempen nere på 26 grader efter jag vädrat hemmet lite, och den håller sig ganska stabilt där just nu.. men som sagt får inskaffa den lilla fläkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pga ovanligt varm lägenhet så åkte jag på att köpa en kylare för det var omöjligt att hålla tempen under 33... :/

Fläktarna vid lysrören är en bra poäng, byt dem mot 3 nya tystare fläktar så ökar du även genomströmmingen jämfört med de två som sitter där från början.

Den lilla fläkten man fick med som ska vara baktill var totalt värdelös i mitt fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...