hippo Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 efter att jag ökade på min belysning med ett t5 14000k. så har jag fått problem med gröna alger.hur blir man av med dom .finns det något medel att hälla i ??sniglar ??vad gör man?? Citera
crille Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 har du ljuset på många timmar?vad har du mer för lyse? Citera
hippo Postat 3 december 2004 Författare Postat 3 december 2004 har bara rör .ett vitt triton längst fram ett vitt t5 dubbelrör i mittenoch ett blått marine glo längst bakhar timern inställd på 12 timmar ungefärjag hade inga problem innan jag hade t5an Citera
petrol Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Hmm.. Det är inte speciellt mycket ljus. Är det ett väldigt litet kar du har?Kan det vara någon annan parameter som spökar? Själv har jag just nu 1,7W / L och inga problem med alger.. Citera
hippo Postat 3 december 2004 Författare Postat 3 december 2004 det är ett 200liters hörnkar .jag la i ett par kilo sten och en ganska stor anemon samtidigt som jag utökade belysningen. hade väl en 7-8 kilo innan kanske är 12 nu. Citera
Dykaren Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Vad har du för nitratvärden? Fosfatvärden?Utan fosfat och nitrat så får du inga algproblem... Citera
acuario Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 Regel nr 1. Alger? bara att köpa på sig massor av sniglar, sjöborrar och andra algätare. Citera
stigigemla Postat 4 december 2004 Postat 4 december 2004 Ljusändringar ger lätt algblomning. Därmed inte sagt att det nya ljuset skulle vara sämre!Jag bytte för mitt 32 liters ut mina Aquarellerör i måndags. Direkt kom en blomning av en gulbrun slemmig luftig alg av en typ som man ibland ser något liknande typpå västkusten i augusti. Plockade upp på onsdag kväll och en femtedel så mycket i dag fredag. Verkar i alla fall vara lättare att bli av med en de grönalger jag plockat i tre månader och som minskade avsevärt med de nya Aquablue rören. Mina grönalger minskade alltså när jag bytte till blåare ljusfärg! Citera
hippo Postat 4 december 2004 Författare Postat 4 december 2004 hur länge har ni lyset på ?är tolv timmar lagom? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.