Gå till innehåll

Problem med pumpar efter vattenbyte


BQGrogg

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Nu är det så att när jag har gjort ett vattenbyte i mitt rsm så börjar pumparna krångla när jag sätter på dem. Trots att vattennivån är bra så så suger pumparna luft när jag startar dem, så jag får stå och lirka en bra stund innan det fungerar som det ska.

Någon annan som har detta problem?

Vad kan det bero på?

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt för allt i världen inte pumparna gå medans du gör bytet. Du bränner dem på 10 sek... (rsm pumparna är inte världens mest driftsäkra, har verifierat :))

Jag låter absolut inte pumparna vara på medans jag gör vattenbyte.

Att slå av och på är det jag har gjort hittills, men det är nu när jag gjorde det senaste vattenbytet tog det otroligt många gånger (och otroligt mycket tålamod) att få igång pumparna ordentligt.

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips för att slippa problemet är att göra vattenbytet på ett sätt som gör att vattennivån aldrig blir så låg att pumparna blir luftfyllda.

Jag gör så att när jag ska byta vatten så

  1. flyttar jag över pumpen till vattenpåfyllningen till behållaren med det nyblandade vattnet och
  2. börjar sen suga ur vatten från akvariet med en luftslang så att det blir tillräckligt långsamt för att vattenpåfyllningen ska hinna med.
  3. När nivån i det nyblandade vattnet börjar bli så låg som pumpen tillåter så flyttar jag över slangen så att vattnet rinner ner i det nyblandade vattnet.
  4. När det har stått så tillräckligt länge för att det ska ha blandats ordentligt så tar jag bort slangen och flyttar tillbaka pumpen till osmosvattenbehållaren.

Jag har självklart räknat på hur mycket slöseri det innebär att inte först ta ur motsvarande mängd vatten som man har blandat nytt och det beror lite på hur stort vattenbyte man gör, ju större desto mer slöseri.

Tex ger ett 100% vattenbyte max 50% slöseri, ett 50% vattenbyte max 33% slöseri, ett 33% vattenbyte max 25% slöseri, ett 25% vattenbyte max 20% slöseri.. osv... ett 10% vattenbyte max 10% slöseri. Max-nivåerna skulle uppnås om man först hällde i det nyblandade vattnet och sen tog bort motsvarande mängd, så jag misstänker att eftersom att jag tar bort en stor del samtidigt som jag fyller på så får jag nog ungefär hälften så stort svinn. Om man hoppar över punkt 2 så får man också självklart max-nivåerna från mina uträkningar och dessutom längre tid tills punkt 4 kan utföras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips för att slippa problemet är att göra vattenbytet på ett sätt som gör att vattennivån aldrig blir så låg att pumparna blir luftfyllda.

Jag gör så att när jag ska byta vatten så

  1. flyttar jag över pumpen till vattenpåfyllningen till behållaren med det nyblandade vattnet och
  2. börjar sen suga ur vatten från akvariet med en luftslang så att det blir tillräckligt långsamt för att vattenpåfyllningen ska hinna med.
  3. När nivån i det nyblandade vattnet börjar bli så låg som pumpen tillåter så flyttar jag över slangen så att vattnet rinner ner i det nyblandade vattnet.
  4. När det har stått så tillräckligt länge för att det ska ha blandats ordentligt så tar jag bort slangen och flyttar tillbaka pumpen till osmosvattenbehållaren.

Jag har självklart räknat på hur mycket slöseri det innebär att inte först ta ur motsvarande mängd vatten som man har blandat nytt och det beror lite på hur stort vattenbyte man gör, ju större desto mer slöseri.

Tex ger ett 100% vattenbyte max 50% slöseri, ett 50% vattenbyte max 33% slöseri, ett 33% vattenbyte max 25% slöseri, ett 25% vattenbyte max 20% slöseri.. osv... ett 10% vattenbyte max 10% slöseri. Max-nivåerna skulle uppnås om man först hällde i det nyblandade vattnet och sen tog bort motsvarande mängd, så jag misstänker att eftersom att jag tar bort en stor del samtidigt som jag fyller på så får jag nog ungefär hälften så stort svinn. Om man hoppar över punkt 2 så får man också självklart max-nivåerna från mina uträkningar och dessutom längre tid tills punkt 4 kan utföras.

Det är ett bra tips, men jag lyckades faktiskt klura ut vad felet var.

Jag har ju då varit dum nog att inte plocka ur keramik-makaronerna. (de har inte orsakat något dåligt i vattenvärdesväg för min del).

Men när jag startade båda pumparna så sögs påsen med makaroner upp och täppte igen insuget för pumparna.

Jag har nu tagit bort makaronerna och allt fungerar nu felfritt!

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...