Gå till innehåll

Akvarium i ett IKEA Bestå


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Tjenare, ny på forumet.

Har i många år drömt om ett saltvattenskar och nu är det nära att jag gör slag i saken. Men som vanligt när det gäller mina projekt måste jag krångla till det lite.

Jag är total nybörjare men försöker suga i mig så mkt information jag orkar kring ämnet när tid ges.

Jag har en IKEA Bestå hyllsektion som det hade varit skitsnyggt att bygga in ett kar i. Det ser ut som på bilden fast med fyra sektioner och "två hål" så att säga. Tanken är då att lyfta in ett kar i mitten och dölja sump och lysarmatur med luckor uppe och nere. På sidorna har man förvaring. En egen ställning för karet förståss då skåpet aldrig lär klara tyngden. Ännu minde då mitten-stommen måste tas bort.

Nu till min fråga. Måtten på karet oroar mig lite. Jag har kommit fram till att det behöver följande mått:

Höjd: 670mm (640mm till avrinning, kanske behövs större skillnad här?)

Bredd: 1135mm

Djup: 375mm

Som ni ser blir det nästan dubbelt så högt som djupt. Kommer detta ställa till med problem för mig? Stabilitet? Ljus? Cirkulation?

post-5201-14468919848404_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, precis. Karet får ha en egen ställning att stå på.

Bottenplattan i skåpet borde vara stark nog att ställa ställningen på. Fast det tåls att kolla upp förståss.

Jag är mest orolig för att akvariet ska ha en tendens att enkelt tippa pga av att det är långsmalt - men min oro kanske är överdriven?

För ventilatopn borde ett par fläktar i toppen räcka, tilluft blir lite knepigare...

Vad ska jag tänka på när det gäller ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade lite på hur mycket du läst på om vad som behövs till ett saltkar?

Sen är följdfrågan, vad vill du ha i karet, skall det vara bara fisk eller vill du ha koraller och fisk?

Bänken skall stå direkt på golvet och helst vara fäst mot väggen för stabilitet.

Ljuset går nog att lösa men hur man döljer skummare och får in 30kg sten så att det går att rengöra frammrutan är ett större problem.

Även annan teknik blir väldigt påtaglig i ett såhär grunt akvarium, jag skulle säga att det behövs en sump för att få det snggt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta mig en funderare på hur jag ska lösa det med ställningen. Men att modifiera skåpet med en ställning som står på golvet och som går att fästa i väggen lär inte vara några problem.

Ok, jag ska utveckla.

Jag vill ha både fisk och enklare koraller (till en början). Tålamod och börja enkelt verkar vara mantrat här på forumet :-).

Sump med skummare och övrig teknik under karet.

Borra för avrinning i de båda bakre hörnen på karet. Så i mitten kan jag utnyttja hela djupet för att bygga upp med sten.

Men jag kommer behöva bygga ganska högt (40-50cm?) för att det ska bli snyggt och det kanske innebär för mkt skugga, rasrisk, eller andra problem?

Ljusarmaturerna har jag tänkt hänga i en egen anordning ovanför karet.

Syftet med mitt inlägg är att komma fram till om karets "udda" mått ställer till så mkt bekymmer att det inte är värt besväret och de extra utgifterna - isf får det bli ett begagnat färdigt kar istället.

Men det är så mkt roligare att snicka något eget :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade skalat ner ambitionen o satt ditt ett kar på typ halva höjden. Det blir ändå rätt tungt, + att man får plats med armatur bättre. O så sätta skivor ovanför karet så man döljer armaturen osv. Mer realistiskt att driva igenom och enklare att fixa och trixa med. Men det är ju jag det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle ju kunna gå att flytta ut möbeln från väggen och sätta en täckskiva på sidorna så ett 60cm djupt kar får plats

Sant, det skulle underlätta ventilationen också.

Är 60cm ett rekommenderat minimumdjup? Annars hade 53-54cm varit bra för mig.

ca 400 liter.. det börjar bli tungt :-)

kanske borde sänka höjden som fenguz föreslår men är rädd attdet inte blir lika snyggt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, det skulle underlätta ventilationen också.

Är 60cm ett rekommenderat minimumdjup? Annars hade 53-54cm varit bra för mig.

ca 400 liter.. det börjar bli tungt :-)

kanske borde sänka höjden som fenguz föreslår men är rädd attdet inte blir lika snyggt

Om 53-54 är bra för dig så ska du välja det :) Allt går att måttbeställa. Kör gärna med optivitglas. Det är kanonbra. Akvarier är en relativt liten kostnad mot allt annat man ska ha, men det är någon förklarig anledning det du ser mest :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om 53-54 är bra för dig så ska du välja det :) Allt går att måttbeställa. Kör gärna med optivitglas. Det är kanonbra. Akvarier är en relativt liten kostnad mot allt annat man ska ha, men det är någon förklarig anledning det du ser mest :)

Siktar på ett custom akvarie och sedan försöka hitta en komplett befintligt system med teknik och levande begagnat. Ser att det kontinuerligt ramlar in annonser på kompletta system i köp och sälj hörnan här på saltvattensguiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...