Gå till innehåll

Mitt lille HQI DIY prosjekt


blinken

Rekommenderade inlägg

Hei!

Har gått en stund nå, men er nå ferdig med mitt lille HQI prosjekt. Hensikten med prosjektet var og se hvor enkelt og billig det gikk ann og skaffe seg en brukbar belysning på et nanokar. Total kost sum for dette prosjektet havnet på ca 500,- inkl HQI pære.

Så her er litt dokumentasjon fra mitt HQI Prosjekt:

OBS! OBS! Anbefaler ingen andre og prøve seg på dette selv da det er stor fare for brann og personskader ved slike prosjekter. Dette er bare hvordan jeg har gjort, oppfordrer ingen til og gjøre det samme.

Prosjekt 70W HQI start, her er bilde av deler som er kjøpt inn og delvis montert.

  1. Vanlig 500W halogen arbeidslampe som de fleste byggvare forretninger forhandler.
  2. Elektronisk ballast 70W kjøpt i det store utland.
  3. Syrefast rør malt sort, monteres på plate/fot for oppheng av armatur.
  4. Fot av kryssfiner skal plasseres bak akvariet på gulv.

03_05_10_HQI_003.jpg

Her er stativet skrudd sammen og på vei inn bak karet for montering, konstuksjonen er laget slik at stativet vil stå av seg selv bak akvariet, ingen skruing eller festing er nødvendig. Gammel armatur står fortsatt på karet:

03_05_10_HQI_011.jpg

Her er armaturen montert ferdig på stativet og plassert bak karet, armatur og stativ kan enkelt løftes bort om nødvendig. PS! Foreløbig så er dette litt provisorisk, kabelen til armaturen som synes i bildet skal tres gjennom røret som armaturen henger i slik at den ikke blir synlig:

03_05_10_HQI_012.jpg

Sett fra siden:

03_05_10_HQI_014.jpg

Her er et nærbilde av det nye lyset, korallene er litt inntrukket av sjokk for nytt lys, armaturen er akkurat tent for første gang. Mulig jeg bør heve armaturen noen cm, litt mørkt på sidene, men mulig dette bare er greit med litt variasjon i lys intensiteten i karet:

03_05_10_HQI_018.jpg

Til sammenligning er karet her med gammel armatur 2x24T5:

03_05_10_HQI_005.jpg

En slik 70W eller 150W HQI armatur kan altså enkelt settes sammen med elektronisk ballast for rundt 500 lappen.

Verørende varme så har jeg ikke laget noen form for ventilasjon/kjøling av armatur, det varmeste punktet på armaturen (på toppen) er målt til 70 grader. Siden denne armaturen er konstruert for en 500W halogen så går jeg ut i fra at den ikke vil ha noe problemer med og takle varmen fra en 70W metall halogen.

Belysningen er 100% helt lydløs.

Vet ikke om jeg blir mer fornøyd med dette HQI prosjektet enn med den gamle T5 belysningen min, men dette prosjektet var morsomt og gjennomføre. Og førsteintrykket av belysningen var at karet ble veldig levende med glimmer effekt.

Blinken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Takk, hyggelig at noen syntes dette var fint.

Hensikten med prosjektet var og se om jeg kunne lage en godt fungerende armatur for en billig penge som ville gi meg bedre lys enn min gamle 2x24W T5, og føreløbig ser det bra ut, kan allerede se en forbedring på korallene.

Selv om dette er en arbeidslampe ser den faktisk bedre ut enn den gamle armaturen og akvariet fikk et mer minimalistisk rent utseende.

Selv om jeg er veldig fornøyd med utseende så holder jeg på og lager en skjerm til armaturen som jeg tror vil bli fin.

Jnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...