Gå till innehåll

Reefens Percula 90 återfallsakvarist


Reefen

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu äntligen har man skaffat sig ett kar igen efter kanske 13 års uppehåll från saltvatten =)

Några sötvatten har väl passerat under denna tiden dock..

Det fick bli en mix där jag köpte ett mindre kar samt detta P90 karet.

På P90 karet gjorde jag alá Wrang o tog bort filter mediet o fyllt med Ls. Cirkulationen består utan två pumar bakom bakgrunden (i sumpen) samt en Tunze på 6000l. Det är bra drag o jag funderar nästan på om det är för mycket?

Vid flytten sparade vi en massa vatten från ett utav karen så inkörningen fick bli väldigt kort, är lite nervös för en kommande algblommning...Hoppas den uteblir

Har hängt i en strumpa Fostfatremover o kör lite aktivt kol i sumpen.

Belysningen är en ATI ramp med 6x39w o inbyggd fläkt.

Skummaren är modellen som följer med karet men det är en utan syresten, Galet svår att ställa in. Hoppas jag har hittat rätt nu.

Värdena är bra i vattnet men planerar byta ca 20% varannan vecka.

Fråga: Om jag byter 20% behöver jag fylla på nämnvärt mycket spårelement o dyl då ?

Vattenpåfyllning använder jag Osmos vatten till.

Här kommer några nytagna bilder, lite dimmiga då jag hade fyllt på med lite nytt vatten osv

post-888-1446891987123_thumb.jpg

post-888-14468919871435_thumb.jpg

post-888-14468919871632_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej

Vilket fack hade du LS i?

Du vet väl att du ställer in skummaren med hjälp av en luftventil samt höja vattnet i skummarfacket! (har också en Percula, dock 120)

Om du byter vatten så får du ju med en hel del tillsatser i det nya saltet.... jag skulle inte vara orolig för det till en början i vilket fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jag gjorde ala Wrang metoden o tog bort filtret o fyllde det med LS o lite faxekalk.

Tänkte dra igång med Balling light när jag kommer hem från semester. Jo tack det var mycket pyssel med skummaren innan det var rätt inställd men nu så skummar det på ok för inte tala om när Caluerpan vissande häromdagen... allt var mjölkvitt en kväll =)

Skummaren spydde ut skräp o jag bytte vatten o trycke i filtervadd i facket efter skummaren, o plockade stenen ren från sånt skräp. Morgonen efter var det klart igen puh.. Lyckades bränna fingrarna på Euphylia dock, jävlar vad det kliar gott =) Jaja nu hoppas jag bara att grannen tant inte ska lyckas ta ihjäl karet när man åker hemifrån.

Skriftlig instruktion har utfärdas dock. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jag gjorde ala Wrang metoden o tog bort filtret o fyllde det med LS o lite faxekalk.

Tänkte dra igång med Balling light när jag kommer hem från semester. Jo tack det var mycket pyssel med skummaren innan det var rätt inställd men nu så skummar det på ok för inte tala om när Caluerpan vissande häromdagen... allt var mjölkvitt en kväll =)

Skummaren spydde ut skräp o jag bytte vatten o trycke i filtervadd i facket efter skummaren, o plockade stenen ren från sånt skräp. Morgonen efter var det klart igen puh.. Lyckades bränna fingrarna på Euphylia dock, jävlar vad det kliar gott =) Jaja nu hoppas jag bara att grannen tant inte ska lyckas ta ihjäl karet när man åker hemifrån.

Skriftlig instruktion har utfärdas dock. =)

förstår inte vilket fack du menar! jag har 2st fack, ett med biobollar och ett filter och sen har jag ett med 2st powerhead:s med filter! antar att du har bytt ut biobollarna då!?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

jo det puttrar på =) Fick slänga upp en bordsfläkt som fläktade vattenytan när det var som varmast, det funkade bra o gjorde ca 4 grader.

Har lite problem med alger o glasrosor o det dykt upp några med, Vattenvärdena är bra dock så det blir att handla kaninfisk o lite fler eremiter tror jag. (Har börjat berabeta tanten)

Beställde lite prylar från Fish-street, gick väl på ca 7000kr efter en ruskig tull på 1500kr men hur som helst skulle jag köpt detta hemma hade det väl gått på ca 14 t.

Det får bli ett senare montage...planerar redan på ett större kar då huset just nu ser ut som ett Öststats projekt på insidan (Renoverar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...