Gå till innehåll

Ljus till ett rio 180


Jonkagoo

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada akvarister!

Jag har kört ett saltvattenskar (juwel rio 180) i någon månad nu och känner att det är på tiden att uppgradera ljuset nu.

Just nu har jag i mest mjukkoraller och en som jag misstänker är en sarcophyton. Men vill ha mer stenkoraller.

Den belysningen jag kör på nu fick jag med karet när jag köpte de. Två st T8 rör a la 30w. Trodde detta skulle vara alldeles för lite för att hålla koraller men har faktiskt fått ganska bra tillväxt.

Det jag funderar på är att ha en Mh fularmatur (kanske två) och två T5 rör för att få in lite blått ljus i det hela. Tänkar och kommentarer mycket välkomna.

Problemet uppstår då i att det sitter ju en plastbrygga eller hur man ska förklara de rakt över akvariet. Den är alltså inte genomskinlig utan svart. Det jag är rädd för är att denna ska skugga korallerna nere i karet.

Vad har ni för tankar/tips om detta? Har funderat på att man kanske bara kan såga av den men har en liten känsla av att den är där av en anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett Juwel rio 400 liters med bågformad framruta som saknade mittstag. När jag fyllde det med vatten så bågnade det ut nästan en cm, så ta inte bort staget. Limma isf dit ett i glas på själva karet istället, det släpper iaf igenom mer ljus än det svarta utav plast gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Om du skal ha HQI armatur så vil jeg anbefale 2stk, kansje du kan gjøre som jeg har gort her: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34305

Vet ikke om 2x70W vil være tilstrekkelig med lys, men jeg har prøvd min armatur hos en kamerat over hans Rio 180. Vi plasserte da min 70W HQI over den ene halvdelen av akvariet og lot den standard T5 belysning (med saltvannsrør) som følger med Rio 180 belyse den andre halvdelen.

70W HQI gav mye mer lys enn den medfølgende T5 armaturen.

Vet ikke om 2x70W er tilstrekkelig for sps koraller, men det så veldig bra ut.

Kansje det er noen andre på forumet her som har noen kommentarer på om 2x70W vil være tilstrekkelig??

Blinken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blinken: Sorry läste lite slarvig ser att du redan har svarat på de.

Hei!

Bare så du ikke har misforstått meg, med denne settningen i min tråd:

En slik 70W eller 150W HQI armatur kan altså enkelt settes sammen med elektronisk ballast for rundt 500 lappen.

Mener her at prisen blir den samme for 70W eller 150W HQI da tillhørende ballast koster det samme.

Ønsker du og lage en 150W HQI så må du velge en større halogen arbeidslampe f eks 1000W. Her i Norge så har de disse på Biltema. Men her passer ikke HQI pæren rett i holderen, men du må bytte holder til riktig størrelse.

Ved og bruke en 500W halogen arbeidslampe så passer 70W HQI pære rett i holderen uten modifikasjoner. Har sett noen akvarister på nettet som har brukt 500W Halogen arbeidslampe til 150W HQI pære, men da må lampen/holder modifiseres, dette tror jeg ikke er så lett, og heller ikke sikkert med tanke på el-sikkerhet og brann.

Vil du lage en 150W anbefaler jeg deg og kjøpe en større halogen arbeidslampe, men det blir ikke like snyggt.

Jnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag med två stycken 2x54W Juwel Highlite i mitt RIO 300, alltså summa 4x54W T5. Får plats om man kapar ned täckskivorna en del. I ditt fall skulle nog dessa passa:

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/82488dc78b4b3cb590e63d6600e80bfa/cl/details/cnid/15243fb57f1aa6bd5.95937229/anid/ebb4676115c951303.48895946/Juwel%20High%20Lite%20Einsatzleuchte%20100%20cm%2C%202x%2045%20Watt/

I mitt fall skilde det 300 kr per ramp när jag köpte dem på Aquaristic jämfört med priserna i Sverige..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blinken: Det verkar lite vanskligt för mig att försöka mig på att byta fäste för lampan. Får hålla mig till 70w i så fall. Men räcker detta för att hålla sps/lps i ett kar som är 50cm högt?

Luddox: Funderade på att köra nåt åt det hållet först men räcker verkligen 4x45w för att hålla sps/lps?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krävande acroporor etc ska jag inte uttala mig om, men i mitt (4x54W T5) lever och frodas Montiporor, Euphyllior, Sinularia, Caulostrea, Seriatopora och Alveopora. Generellt är ju dessa arter inte extremt ljuskrävande, men så långt räcker det i alla fall..

Poängen för mig var också att akvariet/överdelen förblir väldigt snygg och stilren..

Tilläggas ska väl också att jag kör med 2 blå och två vita rör samt har reflektorer till dem alla. Sen är ju Juwel bra på att ta betalt för sina rör..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Enig med Manne her, 2x150W holder mer enn nok, og er også antageligvis max av det du kan ha over karet før du må begynne og bruke en eller annen form for kjøling av akvariet.

Jonkagoo: Du spurte meg tidligere i denne tråden om 70W vil være tilstrekkelig til og kjøre sps koraller. Tør desverre ikke og svare deg på dette da jeg ikke har prøvd dette selv i et kar på den størrelsen. Men det er klart hvis du skal ha 2 stk HQi over ditt kar så betyr jo det at hver lampe i praksis dekker 50cm av ditt kar, dette betyr at ved og bruke 2 stk armaturer så kan du senke lampen nærmere overflaten uten at det blir skyggeområder i akvariet enn hvis du bare hadde hatt f eks 1X150W HQI armatur over en 180 liter. Og da kan det jo vertfall hende at du får bedre lys av og bruke 2x70W HQI som kan senkes nærmere overflaten enn og f eks bruke 1x150W HQI.

Var litt vansklig og forklare hva jeg mener, men håper du forstod.

Jnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne: Detta låter ju helt optimalt det håller jag med om problemet kommer dock i att jag har en MCE 500 skummare som hänger i karet och tar upp plats så får se om det går att lösa på nåt sätt.

blinken: Jag tror jag förstår vad du menar. Om man har fler lampor fast svagare så sprider man ljuset bättre så risken för skuggning minskar. Men samtidigt kan man sätta dem närmare ytan så att ljuset kommer närmare? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :P

Vad tror ni två begagnade MH 150w skulle kunna kosta? Snackar nu fularmatur, bryr mig inte så mycket om designer-armaturer och liknande. Det får komma sen när jag uppgraderar nån gång i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...