Gå till innehåll

val av ljus


chelmon

Rekommenderade inlägg

hej.på g att starta 1400 projekt.blir inte klok på val av belysning,armaturen skall vara så tyst som möjligt utan att avge för mycket värme.det får väl som vanligt bli en kompromis.vad tror ni om infinity 3x150 4xt5?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra med 2 lysrörsramper 10x54w. Alternativet vore nog 3x 250 eller 3x 400w MH + 4 actinicrör 54w. Man klarar knappast ett så stort korallkar i ett vanligt rum utan kylare så det är bara att planera in från början. En AC för hela rummet är naturligtvis det gottaste men har du eget hus går det med en slang nedgrävd i trädgården också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aj aj aj du smular sönder mina planer stig.menar du att infinity 3x150+4xt5 är otillräckligt?ljuskrävande koraller kan man sätta närmare ytan?anledningen till att jag väljer 150w är att jag tror att 250w utvecklar mer värme.vill inte ha kylare med mh.led key med surrande fläktar,ja du jag vet inte.jag har bestämt mig för glitter.mh eller led.surrande fläktar eller problem med värmen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 400W MH över mitt kar som är 65cm högt med ca 63cm vatten. Korallerna och muslan som står på botten trivs, men de som står lite högre upp växer bättre. Jag har haft både 150, 250 och nu 400W i olika kar, och både 250 och 400 har varit klart bättre både sett till mängden ljus och tillväxtmässigt. Det finns andra lösningar än kylare att tillgå om man vill hålla nere värmen, en eller fler afläktar riktade mot ytan antingen i karet eller sumpen är ett sett, då ökar iofs avdunstningen, men man slipper en kylare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur många key led hade du tänkt till ett sådant stort kar ?

ang mh så kör jag själv en 250w*3 + 2*80w , en aquamedic ramp.. dock till 600L , passar klockrent så jag tror du behöver betydligt mer än 150ware o 54w rör.. tänk bara att 54w rör är ca 115cm långa rör.. ditt kar är över det dubbla.. inte en chans att det räcker.

tror du får tänka om rejält om du verkligen ska satsa på spser.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten parantes när det gäller glitter:

Jag såg att du hade glitter med i dina funderingar och jag kan säga att mina Maxspec 160W G2 ger mer glitter än mina 250W MH. Lite märkligt är det kanske men jag insåg att det är så i mitt kar. Har 2 st 160W Maxspect + 2st 250W MH i ett kar på 200X70x70.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Veldig spennende prosjekt med et så stoooort akvarie, og det blir spennende og se hva slags belysning du velger og hvilke erfaringer du gjør med dette. Håper du holder oss oppdaterte.

Hvis jeg kan få ta meg friheten til og si hva jeg ville gjort vedrørende belysning så ville jeg helt klart til et så stort akvarie valgt HQI.

Sitter med et inntrykk av at med så store akvarier så må man gjøre det enkelt slik at det ikke blir for mye teknikk. Hvis du bruker HQI armaturer med Reeflux pærer så vil du kunne få den blåfarge du ønsker kun med bruk av HQI belysning. Slik at du slipper og komplettere med T5.

Hvis du alternativt ser for det at du kun skal bruke T5 belysning over karet så tror jeg dette vil bli meget dyrt, ikke bare i innkjøp, men se for deg bytte av lysrør, dette vil bli meget kostbart.

Du trenger mye watt/energi for og belyse ett så stort akvarie og jeg mener at HQI er helt klart den belysningen som du får mest watt igjen for i forhold til pris.

Blir spennende dette, lykke til.

Blinken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag blev rekomenderad att köra med en modell som heter 72widex3.har du problem med värmen manne eller kör du med kylare?

har också kollat på keyleden nu.. in direkta känsla är att men behöver dubbla i bredd också. litar absolut inte på deras känsla över vad en 72*25 ramp klarar i bredd o längd.. min känsla säger att du skulle kört på 6 sådana ramper för att komma hela vägen i bredd o längd på ditt kar.

visst låter det mycket med 6 ramper. 3 i längd o 2 i bredd så du täcker in hela din yta.

en supernackdel som jag ser det.. en strömsladd från belysningen.. kvittar hur många knappar det sitter då för att ställa in nattljuse osv.. går ju bara att ha en timer till rubbet.. lite trist minst sagt.

jag har en golv fläkt laggd (tornmodel) så den blåser mellan ytan o belysningen , på så sätt klarar jag att hålla tempen till rimlig nivå. värsta sommardagarna så kanske man får dra ner på antalet mh belysta timmar per dag.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jan.hur e det med fläktljudet från dina maxspec

De är ju inte ljudlösa men inte direkt högjudda heller. Svårt det där med att beskriva en ljudnivå. Kanske typ som nätagget på en stationär dator.

Nu har jag ju hela akvariet inbygg så de hörs inte alls ut i rummet utan då är det istället 50Hz brummet från returpumpen som är "problemet".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...