Gå till innehåll

58L nano clownhotell (första karet)


Knegolf

Rekommenderade inlägg

har dragit igång ett 58L nanokar för snart en månad sen, det är mitt första och det går riktigt bra! Har bara en fundering kring hur jag ska få ner mitt KH?

fosfat och nitrit ligger stabilt på 0 calcium 410ppm Magnesium på 1470ppm men mitt KH vill inte gå under 11.2dKH.

Något förslag? =)

Invånare:

2x clowner (ocellaris)

1x baby palett kirurg

3x Mexikansk eremitkräfta

1x Rödbenad Eremitkräfta

5x Turbosniglar

2x Pepparmint räka

1x Sarcophyton

1x Euphyllia Ancora

1x Grön Stjärnpolyp

1x Gula knappar

post-5226-14468919896332_thumb.jpg

post-5226-14468919896546_thumb.jpg

post-5226-14468919896735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant inte jäääätte högt men vill gärna ha ner det :P

ja jo köpte en liten palett bebis har för avsikt att investera i ett större kar inom en snar framtid o parkera henne där senare, skulle hon växa fortare än att jag har ett större kar till henne så säljer/skänker jag bort henne hon är fortfarande mindre än clownerna så tror det är rätt lugnt just nu =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara en fundering kring hur jag ska få ner mitt KH?

calcium 410ppm Magnesium på 1470ppm men mitt KH vill inte gå under 11.2dKH.

Något förslag? =)

Det finns bara ett vettigt sätt att få ner KH och det är att vänta (om det inte är farligt högt då vattenbyte är ytterligare ett vettigt sätt).

Om det inte går ner av att vänta så måste man fundera på hur det tillsätts idag. Hur tillsätter du Ca, Mg och KH? Vattenbyte (med vilket salt)? Kalkvatten? Balling? Andra tillsatser?

Om jag tolkar dig rätt så tillsätter du enbart med hjälp av vattenbyten, i så fall, har du testat att mäta Ca, Mg och KH i nyblandat saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har både calcium och magnesium pulver som jag blandar ut med vatten och häller i, Har dock ej genomfört något vattenbyte än då karet inte är ens en månad gammalt än, så kanske borde bara vänta då? fick rätt på calcium och magnesium halten först i förrigår.. saltet är reef crystals. Allt i karet verkar verkligen stormtrivas koraller växer så det knakar och alla mobila individer dvs fiskar och dylikt beter sig fullt normalt och ser ut att trivas bra, har juh inga direkta problem i karet men vad jag förstår så vill man juh iaf minst ha ner KH till 9? det är därför jag undrar hur jag ska gå till väga. Verkar dock som att vänta är den bästa lösningen som vanligt innanför denna hobbyn :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Aqua Calculators lista på salter så ligger Reef Crystal på 11 i KH så vattenbyten kommer nog inte hjälpa om du använder det saltat i alla fall. Men som tidigare sagt så är det ju inte en farlig nivå så du behöver nog inte oroa dig för det. Se bara till att inte tillsätta mer så länge du inte har en förbrukning som sänker det mellan vattenbytena.

Går du upp och över 12 är det kanske dags att göra något åt det.

Du kan ju läsa lite i https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505 om du inte gjort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har både calcium och magnesium pulver som jag blandar ut med vatten och häller i, Har dock ej genomfört något vattenbyte än då karet inte är ens en månad gammalt än, så kanske borde bara vänta då?

Vad är det för kalciumpulver som du använder? det finns vissa som även innehåller KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...