Gå till innehåll

Kan man stänga av skummaren på natten?


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag lider av att min skummare låter otroligt mycket i sovrummet som ligger i våningen rakt under akvariet. För att kunna sova så måste jag stänga av den mellan 22 - 07

Är det någon som vet om det är bra att göra detta?

Vad är riskerna med detta?

Info om karet:

466L + 120 L sump.

Red Dragon Mini 2500L som returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märklig skummare som även hörs i våningen under, går det inte att få bort vibrationerna på något sätt? En skummare är ju tänkt att gå dygnet runt.

Om du inte har allt för hög belastning och bra vattenvärden så kan det ju vara värt att testa och stänga av den. Undvik att mata timmarna innan du stänger av den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en KZ Revolution Small med en Aquabee 2000/1 pump.

Det är när jag trycker in pumpen i skummaren som det skapar ett dovt ljud som fortplantar sig. Jag har testat att sätta en silikonslang mellan pump och skummare vilket får ljudet att bli bättre men den skapar inget skum (trycket försämras troligen). Jag har också testa med att ta en Red Dragon Mini 2500 men den får inte plats på ett bra sätt. Jag måste dra 3 st 90 gradersböjar för att få den att passa. Då tappar jag effekt direkt och skummaren skummar dåligt.

Skummaren och pumpen står på en tjock filtermatta oxå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,det är ingen fara att stänga av skummaren på natten , eller när som helst för den delen . men det är bra att kolla så att den inte skummar över när den startar ,men det brukar inte vara några problem , om du vill kan du få låna en pump ,en laguna 6000 , samma storlek som BK mini ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har osså en KZ small och sover våningen ovanför. Kan säga att jag aldrig har hör skummaren. Sambon som inte tåler minsta ljud sover som en "björn". Min står i sumpen på sina "kuddar" och sumpen på frigolit och ställningen på gummiplattor. Tror t.o.m att sambon kan sova i akvarierummet utan att höra skummaren. Känns som det är något som inte stämmer med din skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar bra att stänga av den någon timme om du vill det. Värt att tänka på är att Aquabee 2000/1 kan få uppstartsproblem, dvs att impellern ibland kan starta åt fel håll och då blir det ingen vidare skummning. Tror inte att tex aquabee 3000 har de problemen och de har samma storlek. Så jag skulle nog se till att byta pump ifall du vill köra skummningen på timer. Tror att ny KZ skummare säljs med 3000 pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det sitter en liten plast vippa i utblåset på pumpen , den kan du ta bort , den har en förmåga att fastna i ett läge , har den gjort det så funkar bara pumpen åt ett håll , är du säker på att det är pumpen ? annars kan skummarkoppen fungera som en förstärkare av ljudet , då tejpar du så att grejerna inte sitter så löst , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Det är en form av resonansljud i pumpen som förstärks inne i skummare. Ljudet är ett dånande motorljud i sovrummet under.

Skummren och pumpen har sina gummifötter, står på en 3 cm tjock filtermatta, sumpen står sedan på frigolit. När jag känner på bänken är den mer eller mindre vibrationsfri nu.

Problemet verkar alltså vara att jag måste få en silikonslang in mellan skummare och pump på någotvis. Men för att detta ska gå så måste jag ha rörböjar, vilket gör att trycket minskar och den skummar inget vidare.

En starkare pump kanske är det som behövs för att få det att lyckas.

Jag har skaffat just Red Dragon pumpen för att kunna bli av med vibrationer och samtidigt göra skummaren mer driftsäker.

Finns det mjuka rör som skulle fungera så att man får mjuka svängar och inte tappar trycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med att stänga av skummaren på natten är att man kan få en ännu större ph dip. Jag experimenterade lite med att mät med min GHL under en periord och skummaren gjorde häpnadsväckande mycke, speciellt om man tog friskluft utifrån.

Sen är frågan om du inte kan stänga av den i 1-2 timmar tills du somnat in?

Jag tycker själv att aquabee pumparna har en tendens att skapa lite väl mycke resonansljud. Mycke tråkigt då det är annars riktigt bra pumpar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker iofs med en liten silikonslangs"koppling". Se till bara att du har ett litet mellanrumm mellan de olika rören. Annars håller jag med NiXon - om man nu måste köra skummare (eller annan luftningsmetod) så är det på natten den skall gå! Varför? Jo under natten är koldioxidproduktionen i karet större än konsumtionen och man håller pH:t uppe med hjälp av att "lufta" bort producerad koldioxid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej om du gör en sån här rör dragning så funkar det , mellan dom röda strecken silikonslang , vid det svarta sätter du en unikoppling , då är det enkelt att ta ur munstycket utan att lyfta ur skummaren , kör helst 32 rör det är ca 28mm invändigt ,sen förminskar du vid skummaren , mvh stefan

post-1262-14468919915909_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej om du gör en sån här rör dragning så funkar det , mellan dom röda strecken silikonslang , vid det svarta sätter du en unikoppling , då är det enkelt att ta ur munstycket utan att lyfta ur skummaren , kör helst 32 rör det är ca 28mm invändigt ,sen förminskar du vid skummaren , mvh stefan

Tack Stefan.

Det är en sådan lösning jag ska testa nu. Utrymmet gör att utseendet inte riktigt blir på det sättet. Jag har beställt 25 mm rör och långa krökar så jag får hoppas att det fungerar med dom. Annars får jag testa med 32 mm.

Om jag skulle välja 32 mm så måste jag ha en adapter från 25 mm till 32 mm vid pumpen och sedan från 32 till 16 vid skummaren.

Att sätta silikonslangen där du markerat kom jag själv fram till igår kväll att det måste vara bäst. Nu har du mer eller mindre bekräftat det oxå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag testa med att sätta en grön Eheimslang med 19 mm diameter i innermått.

Allt oväsen är som borta. Oj vad skönt :)

Nu är problemet bara att skummaren inte skummar. Trycket verkar bli för lågt. Jag har testat med både RD Mini 2500 och Aquabee 2000/1.

Infästet in i skummaren är 20 mm och inte 16 som jag skrev tidigare.

Ska jag skaffa en större pump eller ska jag försöka med något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , om du har stoppat ner handen i karet eller sumpen så tar det en stund innan den kommer i gång igen , oftast brukar det bli bättre om det är lite större avstånd mellan pump och injektor , vattnet får en högre hastighet , har du skarpa böjar på slangen? du kan även prova att ställa pumpen i det facket du har zeo filtret , om det är bättre plats där , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , om du har stoppat ner handen i karet eller sumpen så tar det en stund innan den kommer i gång igen , oftast brukar det bli bättre om det är lite större avstånd mellan pump och injektor , vattnet får en högre hastighet , har du skarpa böjar på slangen? du kan även prova att ställa pumpen i det facket du har zeo filtret , om det är bättre plats där , mvh stefan

Jag har ganska skarpa kurvor men inte skarpare än en vanlig 90 gradersböj.

Jag fick ett tips från Zeovitforumet om att strypa utflödet från skummaren. Jag testade att ställa den med utloppet mer eller mindre mot glaset och då fungerade det. Blir att skaffa en 90 gradersböj och en ventil för att strypa flödet om det ska fungera enligt denna principen.

Dock vet jag inte om det försämrar skummarens prestande.

Annars så tror jag att det "bara" är att köpa en ny impeller till RD då skalet är detsamma på alla mini och det som skiljer är just impellern... men det är den sista lösningen.

Det jag ändå har glatt mig åt är att ljudet är markant lägre i sovrummet och att man nu kommer att kunna sova när allt ordnat sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...