Gå till innehåll

Nordin's RSM 130


Nordin

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Igår så var jag och min sambo ner till Björklinge och köpte vårt första saltvattens akvarie utav Galdrin här på forumet så jag tänkte att det var lika bra att starta en tråd redan nu.

Allt är i akvariet nu och allt överlevde den långa resan, jag ska väll ta å fixa i ordning i akvariet nu och låta det gå lite så ska ni få bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis scapat klart i akvariet och jag vart faktiskt nöjd för att vara första gången, bara lite svårt å få plats me alla fina koraller som jag har.

Bilder kommer förhoppningsvis ikväll om allt de grummliga har lagt sig tills dess :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första dödsfallet i karet har inträffat idag, vet inte hur det gick till men ena eremiten låg iallafall död på botten utdragen ur sitt skal. Har även börjat få den Ulva fasciata som fanns på några stenar under kontroll som det ser ut, tror iallafall att det blivit mindre utav det.

försöker även hitta någon som kan ta min Canary Blenny som börjat jaga mina clowner och försöker bita dom, vet inte om det kan ha nått med revir å göra nu när karet flyttats omkring och stenar och så är omplacerat vad tror ni ?.

Jag har några svampar som är knallgul/gröna (ungefär samma färg som "extra pris" skyltar eller den gula färgen på varsel kläder, och jag är lite orolig om den kommer sprida sig som en löpeld i mitt kar isåfall får jag plocka bort dom stenar med svamp på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt och lös in i akvariet med en ficklampa alldeles nyss å såg ett riktigt vidrigt djur, den såg ut som en tusenfoting ungefär, kan det kanske vara en Bristleworm? och om det är det, är den ofarlig för koraller samt fisk å så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borstmaskar finns i de flesta karen vilket du kommer få se i mitt RSM om du kommer ner.

Svampar är ok att ha i karen och snygga har oranga lila gula svarta osv.Oftast är dom på undersidan stenen men troligast vände du undersidan upp när du flytta stenen och gorde om så bli inte skrämd utan låt dom vara.

Såg medelandet nyss om att du skulle vilja hänga med ner till Stockholm.Tyvärr blir hela familjen med +5 hundar men kommer åka ner fler gånger i juli så vi kan ju bestämma lite mer då samt kanske få hällsa på nån ner över ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt och lös in i akvariet med en ficklampa alldeles nyss å såg ett riktigt vidrigt djur, den såg ut som en tusenfoting ungefär, kan det kanske vara en Bristleworm? och om det är det, är den ofarlig för koraller samt fisk å så?

Det var det antagligen och då är den antagligen ofarlig. Här finns bilder på en ofarlig borstmask och här finns bilder på ett korallätande monster, båda ser ungefär ut som en tusenfoting tycker jag men lägg märke till skillnaden att monstret saknar de vita borsten på sidan som borstmasken har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer få mycket fint med det karet! Många koraller är fraggar från min burk :) Och även filtret som du har i sumpen för kol/fosfatremover har jag gjort!

Kul att korallerna hittade till en "ny" Daniel Nordin...

MVH Danne Nordin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer få mycket fint med det karet! Många koraller är fraggar från min burk :) Och även filtret som du har i sumpen för kol/fosfatremover har jag gjort!

Kul att korallerna hittade till en "ny" Daniel Nordin...

MVH Danne Nordin

Jasså? jo filtret visste jag men inte korallerna/fraggarna. Hehe jasså du heter de du oxå ?. har inte filtret i sumpen igång just nu tänkte att jag ska försöka dra igång de nu i helgen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har scapat om i karet idag, vart mycke bättre än innan men tycker fortfarande att det är svårt att få till nått bra av det hela, dels för att många av mina koraller sitter på stenar som jag gärna hade haft som grund till hela "revet" och dels för att jag har många mindre stenar, men som sagt det vart hyffsat iallafall, ska lägga upp bilder senare när grummlet lagt sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man är ofta och pillar lite för mycket när man startat något nytt.

Vattenbyte ser det ut som du kan vänta med då du har låg belastning i karet.

Ja det är svårt att låta bli att pilla!:), Jo jag vet, men jag tänkte att ett vattenbyte skadar aldrig:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...