Gå till innehåll

Dyr Osmos?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej jag håller på att leta efter apparatur för att kunna starta upp mitt första saltkar. Tyvärr är jag nyutexaminerad och måste köpa det mesta begagnat om jag ska ha råd med hobbyn.Jag har förstått att ett osmosfilter är en viktig del om man vill lyckas.

Hittade en person i Finland (där jag nu bor) som ville säljanedanstående osmos för 175euro. Är detta ett rimligt pris för apparaten och är det en bra produkt? Har ju sett nya osmos för ca 200 euro men dessa kanske inte är lika bra...

Tyvärr glömde jag fråga hur gammal den var. Hur ofta måste man byta filter/membran etc? Är det dyrt att byta?

Alltid lika tacksam för synpunkter.

BRACKET DE LUXE R.O. - 75

UltraSpring

<BLOCKQUOTE>

4 stage system,

3 micron sediment prefilter,

GAC filter,

Mixed bed D.I. cartridge (FDA),

TFC membrane.

Output to 285 liter p/d - 75 US gallons p/d. </BLOCKQUOTE>

http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?shopid=seameuk& deptid=osmose

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begagnad osmos är alltid lite lurigt... för en osmos består egentligen enbart av utbytesdelar.

Osmos-appparaten består av Partikelfilter, Kolfilter och Membran. Beroende på hur mycket man använder apparaten och kvaliteten på ledningsvattnet så får man byta de olika delarna olika ofta.

Kolfilter och partikelfilter tycker jag man bör byta ungefär 1ggr per år... sköter man detta så håller vanligtvis membranen ganska länge. Kanske 2 år ungefär.

Missar man att sköta partikel och kolfilter så riskerar man att membranets livslängd förkortas avsevärt. Partiklar täpper igen membranet och utan kolfilter släpps klor igenom som bryter ner membranet och gör hål i det.

Så om det är ett rimligt pris beror helt på hur pass nya och välskötta de olika delarna är. Jag tycker det låter lite dyrt, med tanke på att du kan få helt nya för ungefär samma pris... men då tillkommer det kanske frakt visserligen.

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Dykaren.

Verkar som byte av filter skulle kosta 87 euro och nytt membran 97 euro i Holland och kostar säkert mer i Finland... Verkar ju hutlöst mycket och skulle jag behöva byta dessa skulle en ny vara billigare.

Är detta extremt eller brukar osmosfiltrenaha så höga rörliga kostnader?

Tänkte också fråga om man blir av med mycket skit i vattnet om man kokar det först? Ärkolfilter som man kan köpa för några hundringar och fästa på kranen helt värdelösa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokar du vattnet så riskerar du faktiskt att tillföra mer skit till vattnet än du tar bort. Såvida du inte kokar i nån kärl som inte är av metall (typ koka den i plastbunke i micron smiley2.gif. ). Då finns risk för att du löser upp rätt så mycket järn- och koppar-föreningar från kärlet in i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland är det faktiskt så att det är dyrare att köpa nya delar till en begagnad osmos än att köpa en helt ny.

Det du bör tänka på är att köpa en modell där du kan få tag i ersättningsdelar ganska lätt och till vettig kostnad.

Att koka vattnet spelar nog ingen större roll. Det gör man för att få bort bakterier och det är inte det vi är ute efter här. Kolfilter kan säkert hjälpa lite, det tar ju bort klor åtminstone.

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...