Gå till innehåll

hjälp ! hur f-n funkar detta ? e det nått att ha ? eller köpa nytt ?


tumpi

Rekommenderade inlägg

Hej alla fisktokar!

Jag och min sambo har ett sötvattenskar som vi länge diskuterat att vi ska överge för ett saltvattenskar. Vi hade bestämt att saltkaret skulle bli större än sötvattnet som ligger på ca 225 liter.

Vi har köpt ett 800 liters akvarium +sump 150L ... med alla tillbehör... både för salt och söt användning. Nu till saken, vi ska köra igång det, som saltvattenskar.

Det var så himla mycket grejer med att vi inte riktigt vet vad vi ska använda. Man ser liksom inte skogen för alla träden.

Vi ska införskaffa boken som han Daniel Knop eller vad han heter har skrivit, och jag har hittat sökfunktionen i forumet! MEN vi skulle vilja ha hjälp med ett par grejer:

vad jag har förstått skall detta ( enligt säljaren) vara en downstream skummare ?!? .

Men e det så? hur f-n funkar detta ? e det nått att ha ? eller köpa nytt ?

skall man använda båda ? skall dem i sumpen eller utanför?

tack på förhand T&L

post-4424-14468919924336_thumb.jpg

post-4424-1446891992454_thumb.jpg

post-4424-14468919924734_thumb.jpg

post-4424-14468919924932_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade satsat på en mer ekonomisk skummare som framförallt tar mycket mindre plats. Det skulle antagligen gå att stycka den befintliga för att bygga själv, men enklare är att köpa färdigt, och sälja den befintliga, hel, eller i delar till någon som vill använda plasten för att "göra annat". Oftast bygga mindre skummare, filterbehållare, Zeo enheter osv.

Jag kan inte av bilderna säga hur skummarna ska kopplas in, i detalj, men i grund och botten behövs en skummar pump som producerar ett högt flöde luftblandat vatten (skum) och det ska då normalt petas in i överkant på de höga tunna rören.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag blir inte klok på detta , känns juh som att värdet på grejjerna e på 50 kr ?!?

fick juh dessutom med byggmax hela rörlager så får väl fylla badkaret hemma och försöka koppla in en pump eller två och se vad som händer .. i värsta fall blir det vatten i hela badrummet .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det är nån form av hemmabygge , men utan bild på kar och sump + alla rör så är det ganska svårt att se hur det ska kopplas , och om du inte vet själv så är det nästan 100% att du kommer och spola ut vatten på golvet , men om du tänker det som ett ytterfilter med ett hål i toppen ( skummarkoppen ) då blir det inte så krångligt , fast det klar enklaste är att skaffa en annan skummare som du kan ha i sumpen . mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...