Dimorb Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Funkar alla UV-C så att de brukar sitta över ytan, inte i akvariet alltså, och att man pumpar igenom vattnet?Finns det ingen UV-C som placeras precis som ett fosfat filter? Citera
Niclas Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Jodå, du kan montera UV´n var du vill, det viktiga är att du tar vattnet så nära botten i akvariet och släpper tillbaka det vid ytan. Undvik att köra UV enbart i sumpen om man vill ha optimal funktion. Citera
Guest NoName Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Niclas, hur viktigt är det där med att inte enbart köra i sumpen? Det blir iallfall för mig betydligt besvärligare att montera och underhålla i kar än i sump.. . Citera
Niclas Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Kruxet med att bara köra i sumpen är att man inte får med de frisimmande parasiterna som gärna håller sig långt nere i akvariet. Jag vet att den del säger att det inte spelar nån roll var i akvariet man tar vattnet, men jag har efter några sjukdomsutbrott läst o läst om kommit fram till att cirkulera i akvariet endast o ta från botten är det som fungerar bäst. Men samtidigt så kan man nog säga att UV nånstans i systemet är bättre än inget Citera
Guest NoName Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Hmmm.. det tål att tänkas till då,. vill ju självklart köra optimalt men jag har ju heltäckande överlåda... man kanske bör montera UVt i taket då och sedan kasta pumpen i botten av karet? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.