Gå till innehåll

Skivisar dör


Rekommenderade inlägg

Den senaste veckan har mina skivisar börjat se hängiga ut, slemmar och är till sist helt borta. Allt annat verkar må bra men just skivisarna stryker med. Exemplar som jag haft sen uppstart för 1,5 år sen slemmar och dör på ett par dagar. Jag har gjort vattenbyten och kollat värden men hittar inget. Enda jag har kommit på är att det kanske har vart lite hög salinitet. Pga. av avdunstning så har den legat runt 1.026 vid 27-28 grader. Har sänkt den till 1.022 och hoppas på en förbättring men det ser mörkt ut. Är skivisar extra känsliga mot något? Tycker det är märkligt att alla fiskar, sniglar, räkor, sjöstjärnor, anemonen och de andra mjukisarna inte visar några som helst tecken på att nåt skulle vara fel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm svårt att säga mina skivor trivs inte i för starkt ljus men samtidigt tycker anemoner om det.Anemonen har jag ingen aning om vad problemet är med men mina skivor har klarat samma salthalt och grader som du har haft utan problem så om dom står väldigt nära ljuskällan prova flytta dom eller om dom står nära någon annan korall som bränner dom.Anemonen har inte rört sig över dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm svårt att säga mina skivor trivs inte i för starkt ljus men samtidigt tycker anemoner om det.Anemonen har jag ingen aning om vad problemet är med men mina skivor har klarat samma salthalt och grader som du har haft utan problem så om dom står väldigt nära ljuskällan prova flytta dom eller om dom står nära någon annan korall som bränner dom.Anemonen har inte rört sig över dom?

De två första som dog (rodhactis) KAN har blivit träffade av anemonen då den flyttade under natten, men inget jag såg. De övriga har inte blivit brända.

Ang. slemmet so har de först hängt ut tarmarna ur munnen, sen slemmat i långa trådar för att till sist försvinna helt.

De senaste två dagarna har de mest verkat släppa taget och falla till botten, där de finns kvar och dragit igen munnen igen...ingen där som slemmat än...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två första som dog (rodhactis) KAN har blivit träffade av anemonen då den flyttade under natten, men inget jag såg. De övriga har inte blivit brända.

Ang. slemmet so har de först hängt ut tarmarna ur munnen, sen slemmat i långa trådar för att till sist försvinna helt.

De senaste två dagarna har de mest verkat släppa taget och falla till botten, där de finns kvar och dragit igen munnen igen...ingen där som slemmat än...

Hmm precis så fick jag också i mitt akvarium. Jag skaffade en ny ricordea yuma. efter det så började he---tet. Alla mina yuma dog antingen brunt slemmande eller vart stelna och tappa lite färg för att sedan lossna. lyckades tyvär inte rädda en enda.

Forskade lite om det och det närmaste jag kom var brown jelly disease.

Stog att man skulle ha korallerna i högt flöde för att kanske kunna få dom att återhämta sig.

Det som var lite konstigt att det bara var yuman som dog, alla florida, andra skiv anemoner och andra koraller överlevde.

Fick även väldigt höga phosphate värden efter med.

Vet inte om historien hjälper nått men det var min erfarenhet av något liknande.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det intressanta är att de som strök med först var 3 radhactis, sen ett gäng röda discosoma som jag haft sen uppstart (fripassagerare som växte till en stor fin koloni) och sen blå skivisar som jag antar är discosoma de med. Däremot är mina riccordeor och en udda som satt med de blå helt oberörda...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fläktar igång på dagarna för att hålla dessa borta. Eftersom jag stänger av dem på kvällen så skiftar det mellan 25-27 grader på dygnen...å det är väl ganska OK för ett RSM130 sommartid tycker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...